Zelfgemaakt

Geen mosterd of mayo, maar sauzen met een bier-, cola- of stokbroodsmaak

null Beeld

Goeie bbq-sauzen en marinades, die maakt het bedrijf van Rutger Schipper in Twello. De meeste zijn vegan. Wie wil er nog wat cola- of biersaus?

Hoewel het een bloedserieus idee was, zou je het begin van Rutger Schipper (40) bedrijf Saus.Guru een grap kunnen noemen. Het was namelijk helemaal de bedoeling niet om een eigen sauzenmerk te beginnen - noch om twee jaar later bij Albert Heijn in de schappen te liggen. Schipper: “We hadden gewoon een voorbeeldje nodig om aan klanten te laten zien. Om te kunnen zeggen: kijk, dit kunnen wij.”

In 2014 was Schipper net begonnen als conceptontwikkelaar: hij bedacht plannen voor horeca-ondernemers. Een Mexicaans eethuis beginnen? Dan moet alles - de smaken, het interieur, de sfeer - ‘Mexico ademen’. Hoe, dat bedacht Schipper. Sauzen en marinades waren de rode draad. “Een kip komt gewoon uit Barneveld, maar met een saus kun je hem Mexicaans, Surinaams, Indiaas, Indonesisch maken.”

Samen met zijn toenmalige compagnon betrok Schipper een bedrijfspand in Twello, tikte op een veiling twee honderdliterketels op de kop, en richtte zo zijn eigen productiekeuken in. Jarenlang was hij chef-kok geweest, hij had zelfs met zijn vrouw een eigen restaurant gehad, maar toen zij plotseling overleed en hij sindsdien boven de pannen enkel nog verdriet voelde, had hij de keuken afgezworen. Schipper had daarna een carrière als culinair redacteur geprobeerd, als consultant, en nu bracht zijn nieuwe functie als conceptontwikkelaar hem weer waar hij hoorde: de keuken.

null Beeld

“Ik wilde bij opdrachtgevers niet met een powerpointpresentatie aankomen, maar met iets tastbaars: een concept dat van A tot Z was uitgedokterd.” Zijn nieuwe compagnon Maurice Walraven (29) ontwierp daarom een verpakking en etiketten voor een paar van Schippers sauzen. En om het helemaal ‘echt’ te maken, ook meteen maar een website met webshop.

De hele exercitie mag volgens Schipper enkel als ‘portfolio’ bedoeld zijn, hij kan niet ontkennen dat hij wel degelijk de drang voelde om zijn eigen creaties aan de man te brengen. “Veel sauzen die in de supermarkt lagen, leken zo op elkaar. Ze waren te zoet, te zout, te zuur.” In typisch koksjargon: “Enkelzijdig qua smaakbeleving, weinig diepgang.” Daar ging Schippers sauzencollectie met mangokaneel-barbecuesaus, colasaus en stokbroodsaus even verandering in brengen.

Saus inpakken

En dan nu de ‘grap’: aangezien er een echte webshop was, kwamen er ook echte bestellingen binnen. “Mensen zien het op internet, en ze willen het.” Volgens Schipper kwam het in eerste instantie door de look and feel. “Het zijn barbecuesauzen, maar ze hebben niet de standaard barbecue-uitstraling. Het is niet: stoer, robuust, tatoeages, baarden.”

Of het nu de onverwachte smaken waren of het bloemendesign op de etiketten - ongeveer een jaar later stond Schipper hele weekenden bestellingen saus in te pakken. Het ‘voorbeeldje’ was het bedrijf geworden. De sauzen van Saus.Guru worden inmiddels in zo’n duizend winkels verkocht, Schipper bedenkt nog steeds het liefst nieuwe smaken. “Heel soms blijkt een smaak toch te veel niche. Mijn saus met koffie-, vanille- en cacaosmaak was een brug te ver voor het grote publiek.”

Meer info: saus.guru

In de serie 'Zelfgemaakt' vertellen mensen hoe ze van hun ambacht hun beroep gemaakt hebben. Lees hier eerdere afleveringen.

Lees ook:

Op maat gemaakte kleding afkomstig uit een achterafstraatje van de Amsterdamse Jordaan

Drie jaar geleden werkte ze nog bij een consultancy-bedrijf in China. Nu runt Philine van Zinnicq Bergman haar kleermakerij in de Amsterdamse Jordaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden