Geen laarsjes voor de regen

Luxe schoenenmerk Jimmy Choo maakt debuut op de beurs

DORIEN PELS

Koningin Máxima wordt regelmatig met Jimmy Choo's gespot, net als vele Hollywoodsterren. Jimmy Choo's zijn pumps met hele hoge (stiletto)hakken, vaak met veel blingbling. Het luxemerk, met ook tassen en sieraden, maakte gisteren zijn debuut op de Londense aandelenbeurs.

De Maleisische schoenmaker Jimmy Choo opende begin jaren negentig een winkel in Londen. Het werd een miljoenenmerk toen de Britse oud-redacteur van Vogue Tamara Mellon zich ermee ging bemoeien. Prinses Diana droeg de pumps al, maar vooral toen de hoofdpersoon Carrie Bradshaw in de tv-serie 'Sex and the City' er aflevering na aflevering mee door New York trippelde werden ze een hit.

Het merk is verschillende keren van eigenaar gewisseld. Nu is het van het Duitse JAB Holdings dat er in 2011 634 miljoen euro voor neertelde. Met de beursgang haalde JAB Holdings 141 miljoen pond op (177 miljoen euro) door een kwart van alle aandelen te verkopen. Die brachten 1,40 pond per aandeel op in plaats van de gehoopte 1,80 pond. Dat ligt waarschijnlijk vooral aan de onrust op de markten deze week. De omzet van Jimmy Choo bedroeg in 2013 282 miljoen pond (355 miljoen euro), een stijging met 16 procent vergeleken met 2012. Het merk telt wereldwijd 100 winkels. In Amsterdam zit er een in de PC Hooftstraat.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden