Geen illustere winnaars

Het Franz Liszt Pianoconcours beleeft zijn achtste editie, maar moet het dit jaar zonder Nederlanders stellen.

Afgelopen dinsdag zijn in Vredenburg Leidsche Rijn de kwartfinales van het Achtste Internationaal Franz Liszt Pianoconcours van start gegaan. 23 kandidaten van 15 verschillende nationaliteiten strijden om de hoofdprijs van 20.000 euro die op 12 april in het Utrechtse Beatrix Theater zal worden uitgereikt. Nederlanders zijn er dit jaar niet bij; wél drie buitenlanders die aan een Nederlands conservatorium studeren.

Het Lisztconcours behoort tot de zwaarste internationale pianocompetities. Franz Liszt was de grootste pianist van de negentiende eeuw, uitvinder van de virtuositeit en componist van een enorm oeuvre aan technisch en muzikaal zeer veeleisende pianocomposities. Vanouds worden in het concours alleen werken van Liszt gespeeld.

De achtste jaargang van Lisztconcours wordt gekenmerkt door nogal wat veranderingen ten opzichte van de zeven eerdere edities van deze wedstrijd sinds 1986. Opvallend is de andere locatie, al heeft dat als enige reden dat Muziekcentrum Vredenburg momenteel in een noodgebouw in Leidsche Rijn is gevestigd. Voor de gala finaleavond is men uitgeweken naar het Beatrixtheater. Een ingrijpender vernieuwing is dat de eerste ronde heeft moeten plaatsmaken voor preselecties, die in Shanghai, Utrecht en New York in het najaar van 2007 werden gehouden. Een separate jury heeft in deze steden 24 kandidaten uitgezocht, van wie er nu 22 naar Utrecht zijn gekomen.

Nieuw is ook de dubbele finaleavond. Op vrijdag 11 april zullen drie finalisten elk in één van Liszts werken voor piano en orkest tegen elkaar uitkomen in Vredenburg Leidsche Rijn. Een dag later moeten zij in het Beatrix theater een operaparafrase van Liszt laten horen. Anders dan in andere jaren is ook dat in de halve finale niet langer Liszts Sonate in b een plichtwerk is. De twaalf halvefinalisten hebben nu meer vrijheid in het samenstellen van een recital van 50 minuten. Dat betekent meer afwisseling voor het publiek.

Het Franz Liszt Pianoconcours, momenteel de enige internationale wedstrijd in Nederland voor professionele pianisten, heeft inmiddels een wereldwijde faam. De kwaliteit van een concours wordt niet alleen bepaald door de hoeveelheid kandidaten, de eisen die aan hen gesteld worden en de hoogte van het prijzengeld. Belangrijker nog is wat een concours te bieden heeft nadat de prijzen verdeeld zijn. Het Lisztconcours heeft daar de laatste jaren flink in geïnvesteerd. De drie finalisten krijgen van een impresariaat gedurende twee jaar een indrukwekkende reeks internationale optredens aangeboden.

Het belang van een concours wordt voor een belangrijk deel bepaald door het succes van de winnaars in het vervolg van hun carrière op de internationale podia. Wat dat betreft is de opbrengst van het Lisztconcours tot nu toe nogal pover. De meest overtuigendste winnaars waren de Italianen Enrico Pace (eerste prijs 1989) en Igor Roma (1995). Maar zelfs deze musici – naast rasvirtuozen zijn beiden buitengewoon interessante muzikale vertellers aan het klavier – wisten tot op heden niet door te dringen tot de top van de internationale meesterpianisten; winnaars van andere grote concoursen zoals de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel of het Chopinconcours in Warschau deden dat wel. Na Pace en Roma leverden de lichtingen 1999, 2002 en 2005 ronduit teleurstellende finales op. Alleen Yundi Li, derde prijswinnaar in 1989, is nu wereldberoemd, maar dat komt doordat hij later het Chopinconcours in Warschau heeft gewonnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden