Geen cent te veel in de parkeerautomaat

Veel automobilisten betalen te veel parkeergeld om een boete te voorkomen. Met belparkeren betaal je alleen de echte parkeertijd. Al zijn er extra kosten.

Een avondje stappen in de binnenstad kan door hoge parkeertarieven een financiële aderlating zijn. Hoewel het hier nog niet zo duur is als bijvoorbeeld in Londen - waar bezoekers tot negen euro per uur betalen -, schroeven veel Nederlandse steden hun prijzen op om het autoverkeer in het centrum te ontmoedigen. Dit jaar betalen bezoekers in de Randstad 3,30 tot 5 euro per uur. Om een boete te voorkomen, gooien veel automobilisten te veel euro’s in de parkeermeter. Moeite om te schatten hoe lang een avondje stappen of middagje winkelen gaat duren, is daarvan de oorzaak. Gemiddeld gooien we er elke keer een euro te veel in, bleek uit onderzoek onder meer dan zeshonderd automobilisten.

Hoewel 88 procent van de automobilisten nog steeds met muntgeld betaalt en 55 procent ook de chipknip gebruikt, kun je met het zogenaamde belparkeren de kosten beter in de hand houden. Je betaalt met je mobiel precies de tijd dat je geparkeerd stond.

Hoe werkt het? Op elke parkeermeter staat een nummer dat je doorbelt of sms’t naar een centrale. Vanaf dat moment wordt het parkeertarief in rekening gebracht tot het moment dat je je weer afmeldt. Dat betekent dat je niet meer betaalt dan de tijd dat je auto daadwerkelijk geparkeerd stond. Eens per maand volgt online een rekening die doorgaans per automatische incasso wordt geïnd. Mocht van te voren een bepaalde parkeertijd ingetoetst zijn of de maximale parkeertijd worden overschreden, dan krijg je regelmatig sms’jes met de waarschuwing de auto op te halen. Wie daar geen gehoor aan geeft, wordt na 24 of 48 uur automatisch afgemeld. De controleur bekijkt aan de hand van het kenteken of er betaald is.

Een van de grootste bedrijven is Parkline – dat ook opdracht gaf om het parkeergedrag van consumenten te onderzoeken. Bij Parkline kun je zowel via sms als via een telefoontje je parkeerzaken regelen. Dit bedrijf opereert in een groot aantal steden, waaronder Rotterdam, Amsterdam, Delft, Den Haag, Deventer, Leeuwarden, Groningen, Nijmegen en Valkenswaard.

De tweede partij, met dienstverlening in zeventien steden, is Parkmobile, onderdeel van Parkline. Wanneer gebruikers zich via de website hebben aangemeld, krijgen ze een kaart thuisgestuurd. Deze moet zichtbaar achter het raam van de auto worden geplaatst. Met Parkmobile kan in het sms-bericht het nummer van de parkeerzone worden gezet en het aantal minuten dat je denkt te parkeren. Na die periode wordt je automatisch afgemeld. Kom je eerder terug van een afspraak, dan kun je met een sms’je ook zélf de parkeeractie stoppen. Ook is het mogelijk om de vertrektijd open te laten. De parkeertijd wordt dan beëindigd op het moment dat je bij vertrek een bericht stuurt.

Alleen in Amsterdam is nog een kleine speler actief, SMSParking. Nadat je je online hebt aangemeld, kun je een sms sturen met de parkeerzone en het kenteken van de auto. SMSParking geeft dan aan tot welke tijd parkeren is toegestaan. Nadat je bent weggereden, ontvang je een bericht hoeveel euro’s in rekening zijn gebracht.

De meeste parkeerdiensten berekenen automatisch het goedkoopste tarief als je auto bijvoorbeeld een deel van een dag of een nacht in de stad staat geparkeerd.

Maar hoe goedkoop zijn deze diensten werkelijk? ,,Niet meer ’als veilige marge’ te veel betalen. Je betaalt wat je werkelijk aan parkeertijd gebruikt en bespaart dus geld! 10 minuten parkeren is voor 10 minuten betalen’’, meldt Parkline op z’n website.

Dat is niet helemaal waar. Zo rekenen alle partijen inschrijfkosten. Vaak komen daar de kosten voor een extra kaart -bijvoorbeeld voor een tweede auto- bij.

Bij Parkline en Parkmobile betaal je daarnaast iedere maand 1,75 euro abonnementsgeld. Ook moet je met belparkeren betalen voor de sms’jes en de telefoongesprekken.

Bij Parkmobile kun je het aantal sms’jes beperken, omdat er een mogelijkheid is om zelf te bepalen tot hoe laat je ergens wilt staan. Hierdoor is een tweede bericht om af te sluiten vaak niet nodig.

De meeste diensten sturen ook berichtjes om aan te geven dat bijvoorbeeld de parkeertijd dreigt af te lopen of om te bevestigen dat je parkeertijd is ingegaan. Overigens kun je op je eigen internetpagina zelf de frequentie van de zogenaamde ’herinneringsberichten’ instellen. Alleen Yellowbrick komt nog met een opvallende extra kostenpost: er moet vijf procent voor ’transactiekosten’ worden betaald. Dat kan oplopen tot 50 eurocent per parkeerbeurt. Een goedkope service biedt SMSParking, maar dat is ook meteen de kleinste speler op de markt, die alleen in de regio Amsterdam opereert.

Wie familie of vrienden niet voor de torenhoge parkeerkosten in de stad wil laten opdraaien en deze liever voor eigen rekening neemt, kan dat via internet of via sms aangeven. Op je eigen website noteer je de extra kentekens of telefoonnummers. Alleen bij Parkmobile betaal je daar vijf euro per kenteken voor. Daarna plaats je de ’transponderkaart’ achter de autoruit. Woon je in Amsterdam, dan kun je je familie en vrienden ook via SMSParking laten parkeren. Je noteert alleen de nummers van hun mobiele telefoons en laat via hun mobieltjes een sms met kenteken en zonenummer sturen.

Wie liever niet aan een lidmaatschap vast wil zitten, kan ook kiezen voor de optie ’gebruiker’. Dan betaal je alleen per parkeeractie. De kosten daarvoor zijn bij Parkmobile 25 eurocent per keer. Dat loont alleen als je minder dan zeven keer parkeert. Bij Parkline betaal je 50 eurocent.

In dat geval is het handig om voor Rabo Mobiel Parkeren te kiezen - een samenwerkingsverband met Parkline. Ook zonder klant te zijn van de Rabobank kun je hier behoorlijk goedkoop uit zijn. Je krijgt 50 procent korting per parkeeractie en als je kiest voor een jaarabonnement zijn de eerste drie maanden gratis. Ook betaal je geen tien euro inschrijfkosten.

Wat de ideale kaart is, is dus afhankelijk van de vraag in hoeveel steden je wilt kunnen parkeren en of je je persoonlijke pagina wilt bijwerken met nieuwe kentekens van familie of vrienden. Hoeveel wil je betalen voor de service en wil je gebruik maken van een lidmaatschap of liever niet? Vast staat wel dat het belparkeren een flinke opmars zal maken. Zo is Parkmobile actief in Engeland, Duitsland, België, Griekenland, Canada en Australië en zijn er plannen om ook in Azië aan de slag te gaan. De ’belproviders’ hopen dat in Nederland Utrecht nog overstag zal gaan. ,,Utrecht heeft net de stap gezet om de parkeervergunningen te digitaliseren. Dat betekent dat ook de handhaving digitaal zal gebeuren’’, zegt Tomas Novak, commercieel directeur van Parkline. ,,En dat biedt weer ruimte voor belparkeren.’’ De verwachting is dat Utrecht dezelfde voorziening heeft in één tot twee jaar. SMSParking hoopt volgend jaar in Utrecht aan de slag te gaan en ook Enschede, Maastricht en Nijmegen staan op het lijstje. De focus ligt vooral op de randstad.

Maar of iedereen straks via een mobieltje de parkeertijd regelt, is nog koffiedik kijken, zeg Novak. ,,Er zijn zoveel discussies gaande over parkeerbeleid. Er wordt over gepraat om mensen per seconde te laten betalen, het parkeren te betrekken bij de stadspas of de tarieven te koppelen aan de kilometerheffing. De gemeentes besluiten uiteindelijk of ze belparkeren willen inzetten. Daar zijn wij afhankelijk van.’’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden