Geen belasting.

Geen belasting

De BWB zet zich in om een wettelijke uitzonderingspositie te creeren voor alle natuurlijke personen en rechtspersonen die principieel tegen elke vorm van belasting zijn. Aangezien de BWB principieel tegen elk doel is waarvoor belasting wordt geheven, staan wij voor al onze gewetensbezwaarden volledige vrijstelling van belasting voor. Een vervangende belasting zoals door de BWD wordt voorgesteld ten aanzien van defensie, is voor ons uiteraard onzinnig, want dan zou je een algemene belastingvervangende belasting moeten betalen, hetgeen voor ons gewetensbezwaarden ook onacceptabel is.

Voorwaarde om voor deze regeling in aanmerking te komen, is natuurlijk wel dat men echt gewetensbezwaren heeft en niet alleen maar probeert op slinkse wijze de belastingdruk te verminderen. Aan yuppie-bezwaarden hebben wij, bij de principiele BWB, geen behoefte. Namens de BWB hoop ik, dat de politiek ons eerzame streven voor een legitieme vrijstelling van belasting zal honoreren.

Vooralsnog heb ik persoonlijk bezwaar tegen 205,1 miljard gulden aan uitgaven op de totale begroting van 209,4 miljard volgend jaar. Als belastingambtenaar heb ik echter geen bezwaar tegen de 4,3 miljard aan uitgaven voor het ministerie van financieen, omdat mijn eigen inkomen daaronder valt en ik natuurlijk wel inkomen moet hebben om de belasting daarover te kunnen weigeren.

Bilthoven-H. M. Lieftink

Cooperaties

Waarop het optimisme van Harold Munneke is gebaseerd om Surinaamse dorpsgemeenschappen te 'ontwikkelen' door hen in het juridisch jasje van een cooperatie te steken (Trouw, 15 oktober), is mij volstrekt een raadsel.

De geschiedenis van cooperaties in vele ontwikkelingslanden is namelijk een grote klucht en klaagzang. De nieuwe leiders van de fragiele post-koloniale staatsformaties hebben westerse cooperatieve modellen gretig gebruikt om economische ontwikkeling en sociale gelijkheid te beloven aan de plattelandsbevolking. Hier is echter weinig van terechtgekomen, aldus de vele publicaties.

Cooperaties zijn veelal door politici en ambtenaren gebruikt als belastingapparaat: middels cooperaties worden agrarische produkten goedkoop door overheden opgekocht en met flinke marge verkocht aan de grens. Ook zijn cooperaties door overheden gebruikt om hele dorpssamenlevingen te controleren of te ontwrichten als onderdeel van 'resettlement schemes'. Tanzania is hiervan een 'mooi' voorbeeld.

Tenslotte wordt ook Munneke's hoop, dat men door snelle vorming van cooperaties individuele aspirant-grootgrondbezitters 'voor zou kunnen zijn', ontnuchterd door vele tegengestelde ervaringen. Hoe meer en sneller stroop gesmeerd aan de cooperaties, hoe eerder komen de grote vliegen erop af. Terwijl de cooperatie (Derde) wereldwijd in diskrediet is geraakt onder miljoenen boeren en boerinnen, en ook internationale geldschieters de cooperatie nu diskwalificeren als bemoeizucht van nationale overheden, durft Munneke binnenlandse gezagsdragers van Suriname op te zadelen met een koffer vol modellen.

Wat een lef!

Wageningen-O. Hospes

docent cooperaties en krediet in ontwikkelingslanden

Bijbelvertaling

De gereformeerde bijbelstichting ijvert al 27 jaar voor het behoud van de zeventiende eeuwse statenvertaling, die volgens de stichting het zuivere woord van God bevat (Trouw, 19 oktober).

Een nieuwe, moderne Nederlandse vertaling durft de stichting niet aan wegens te weinig kracht van de heilige geest. Dat ondervangt men door de jeugd de oude taal aan te leren. Wel durft ze een vertaling aan in het Russisch en Roemeens.

Is daar dan minder kracht van de Heilige Geest voor nodig, of spreekt die geest geen modern Nederlands meer?

SoestJan W. Kleijn

Schuld

Wat is er toch mis met de Rijksluchtvaartdienst (RLD)? Het lijkt erop dat de RLD de eigen fouten, die mede de vliegramp in de Bijlmer veroorzaakt hebben, wil verbergen.

Iedereen weet dat de stemopnamerecorder zoek is, maar dat de gesprekken met de verkeerstoren aldaar zijn opgenomen. Die gesprekken zijn blijkbaar voor Schiphol belastend, anders waren zij allang vrijgegeven. Mijns inziens heeft de bemanning onmiddellijk de ernst van de situatie doorgegeven en heeft de verkeerstoren daar foutief op gereageerd. Zeker niet met opzet om te doden, maar de term 'dood door schuld' is evenzeer van toepassing als bij andere verkeersrampen met dodelijke afloop. Waarschijnlijk heeft de dienstdoende verkeersleider de soms onzinnige Schiphol-regels of de RLD-voorschriften opgevolgd.

Is dit een poging om Schiphol en de RLD de schuld in de schoenen te schuiven? Nee, want die schuld is er. Het is echter een gedeelde schuld. Een schuld die gedeeld wordt met Boeing, die inferieur alluminium heeft gebruikt, wat te snel bros wordt. Gedeeld ook met El Al, dat een oud vliegtuig dat al vele malen problemen heeft gegeven tot het uiterste volpropt. Gedeeld met de verzekeringsmaatschappijen, die niet tijdig afdoende restricties hebben gesteld aan de belaadbaarheid en levensduur van het vliegtuig. Gedeeld met vele anderen, met u en mij. Wij, die in ons hart weten hoe vervuilend, verdovend en gevaarlijk Schiphol is, zo dicht bij bewonersgebieden. Wij hebben de Aalsmeerse en Zwanenburgse dorpelingen geen steun gegeven bij al hun acties. Wij als Amsterdammers zijn nu geconfronteerd met de wrange vruchten van onze gelatenheid.

Wie durft nu opnieuw te zeggen: 'Het zal mijn tijd wel duren?'

Amsterdam-Rene Carriere

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden