Geen bagagecontrole op Franse stations

Wel meer steekproeven, met kans op discriminatie. Dat is dan maar zo, vindt minister Vidalies.

De 25-jarige Ayoub El K. kon afgelopen vrijdag ongehinderd met een tas vol wapens op de Thalys stappen. Maar een station beveiligen als een vliegveld is een illusie, volgens de directeur van de Franse spoorwegen, de SNCF.

In Spanje moeten treinreizigers voor lange afstanden door detectiepoortjes lopen en hun tas openmaken, een gevolg van de aanslagen van Madrid in 2004 waarbij 191 doden vielen. Maar Spanje is een uitzondering in Europa en het ziet er naar uit dat dit ook zo blijft.

In Frankrijk schrikken de autoriteiten terug voor drastische maatregelen. SNCF-baas Guillaume Pépy vreest tijdrovende opstoppingen, want wie poortjes zegt, zegt fouilleren. Frankrijk telt 3000 stations en 15.000 treinen. Twee keer zoveel als Spanje, weet hij. Voor het beveiligen van al die vaak oude gebouwen die aan alle kanten open zijn, is bovendien een astronomisch bedrag nodig.

Het beveiligingsmodel van de Eurostar, de trein die Parijs met Londen verbindt, is volgens Pépy moeilijk toepasbaar op de Thalys en andere hogesnelheidslijnen. "De controles vinden bij de Eurostar plaats in een compleet afgesloten ruimte. Het is of-of: óf je neemt uitputtende maatregelen, óf je bent nauwelijks effectief," liet hij via de media weten.

Pépy en de minister voor transport Alain Vidalies zien meer in het uitbreiden van steekproefsgewijze bagage- en identiteitscontroles, zoals die nu ook al plaatsvinden. Dat brengt het risico met zich mee dat reizigers met een Arabisch of Afrikaans uiterlijk vaker worden gecontroleerd. Maar dat is dan maar zo, zei Vidalies voor de microfoon van radiozender Europe 1: "Ik heb liever dat we discrimineren in ons streven effectief te zijn dan dat dan we met de armen over elkaar blijven zitten." In andere omstandigheden zou Vidalies met deze verzuchting ongetwijfeld een rel hebben veroorzaakt, maar tumult bleef deze keer uit, nu wellicht een bloedbad is afgewend.

Sinds de aanslagen in Parijs van januari surveilleren er in Frankrijk zo'n 7000 militairen op honderden 'kwetsbare plaatsen' in het kader van een operatie die Sentinelle (schildwacht) is gedoopt. Op stations zijn er volgens Pépy nu drieduizend actief. Zij zullen de extra controles op zich nemen. Daarbij lanceren de SNCF en de regering een telefoonnummer (3117) dat reizigers kunnen bellen als zij iets abnormaals waarnemen.

De Franse aanpak met veel militairen lijkt op die in Groot-Brittannië. Daar patrouilleren ook gewapende functionarissen op grote stations. De wapens van de Franse militairen zouden volgens hardnekkig geruchten nergens toe dienen omdat ze niet geladen zijn, maar dat klopt niet.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden