Geen afdankertjes meer voor Brazilië

Gloednieuwe Ecosport moet de wereld veroveren

Als in Europa nieuwe automodellen verschijnen, krijgen Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse landen vaak de kliekjes. De productielijnen worden daarheen verscheept. Daarna rollen onze oude modellen er nieuw van de band. In Brazilië is die strategie vaak toegepast. Nog altijd maakt Fiat er een opgekalefaterde Uno, het model dat hier in 1983 de 'Auto van het Jaar' werd. En het is nog maar zes maanden geleden dat in Brazilië de productie van het Volkswagenbusje stopte. I Maar tijden veranderen. Braziliaanse auto's worden een exportproduct. Vijftien jaar geleden was de Fiat Palio stationwagen een eerste poging. Daarna volgde de Volkswagen Fox. De Zuid-Amerikaanse afkomst werd niet van de daken geschreeuwd. Nu Ford deze zomer de nieuwe Ecosport introduceert, mag de wereld het weten. Deze stoere auto voor de Vinex-jungle is ontworpen in Brazilië voor kopers over de hele wereld. Met technieken uit Fords wereldwijde fabrieksmagazijnen. n Brazilië, een opkomende economie, kan de middenklasse zich de Ford Ecosport veroorloven. Die is stijlvoller en heeft moderne techniek aan boord. De auto komt naar Europa, omdat kleine auto's met hoge instap erg populair blijken onder (met name) gepensioneerden. De zonnige verkoopcijfers van soortgelijk modellen als de Mazda CX-5, Nissan Qashqai en Renault Captur spreken boekdelen. In dat plaatje past de Ford Ecosport (vanaf 24.595 euro). De Ecosport is kort en hoog. Het stoere uiterlijk met reservewiel achterop suggereert avontuurlijke ritjes door de jungle. Maar vierwielaandrijving ontbreekt. Wel meldt Ford trots een doorwaaddiepte van 55 centimeter. Kan handig zijn tijdens Hollandse zomerstortbuien. Maar 'de hoge zit' zal een belangrijker aankoopargument zijn. Er komt ook een grotere terrein-Ford naar Nederland: de Edge. Niet uit Brazilië, maar uit de VS. In Brazilië en de rest van Zuid-Amerika hebben grote Europese en Amerikaanse fabrikanten het voor het zeggen. Op Gurgel uit Brazilië na kent het continent amper eigen merken. Onder de vleugels van een keukenzwabberfabrikant is Gurgel echter gedegradeerd tot een tuktuk-achtige driewieler. Toch kent het land nationale automodellen: veelal kleinere en betaalbare auto's. Een succesnummer is de Volkswagen Gol zonder 'f'.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden