Geef farmabedrijf wat meer krediet

Antoinette Hertsenberg: kritisch volger van de farma-industrie. (FOTO ANP)

De farmaceutische industrie staat in een kwade reuk. Vergeten wordt dat ze werk levert en levens redt.

Voor de zoveelste keer had presentatrice Antoinette Hertsenberg van het tv-programma Radar het enige maandagavonden geleden op de farmaceutische industrie gemunt. Dit keer ging het om de bijwerkingen van antidepressiva en de dubieuze rol die de farmaceutische industrie voert in het informeren daarover. Ook dit dagblad pakte uit met de kop ’Antidepressiva maken agressiever dan gedacht’. De krant heeft online zelfs een heel dossier, waarin de industrie vaak aan de schandpaal wordt genageld.

De Radaruitzending is geen uitzondering, de industrie ligt onder een constant spervuur en kan weinig goed doen in Nederland, zo lijkt het. De bedrijfstak heeft onder de bevolking een erg belabberd imago, zo bevestigde een in 2008 gehouden onderzoek van Motivaction in opdracht van Nefarma, de brancheorganisatie van farmaceutische bedrijven.

En daar zijn soms goede redenen voor, het zijn zeker geen engelen. Er wordt met geneesmiddelenonderzoek ontzettend veel geld verdiend met dubieuze marketingstrategieën. De tak heeft bovendien een gebrek aan transparantie, zo was een van de conclusies van hetzelfde onderzoek.

Dat farmaceuten louter geldwolven zijn en onethisch werken, zoals de communis opinio in Nederland lijkt te zijn, is echter bezijden de waarheid. De industrie redt levens en is een belangrijke bron van werkgelegenheid. Met DSM en het voormalige Organon heeft Nederland bovendien sterke merken voorhanden die voor veel economische activiteit zorgen. De laatste heeft bijvoorbeeld zo’n 18.500 mensen in dienst. Hun samenwerkingen met universiteiten en andere kennisinstellingen meegenomen is dat aantal nog veel groter.

Nederland dreigt echter het Osse bedrijf te verliezen aan het buitenland. Organon is namelijk onlangs overgenomen door Merck en er gaan stemmen op om het Brabantse bedrijf op termijn te verplaatsten naar het Frankrijk.

Een belangrijke reden daarvoor is het negatieve klimaat dat in Nederland rond farmaceutische industrie hangt. Dat straalt af op het bedrijf en zijn werknemers.’We moeten daarom echt af van de Radarcultuur’, zo laat de Groningense hoogleraar Dick de Zeeuw, voorzitter van de federatie voor innovatief geneesmiddelonderzoek in Nederland (Figon) dan ook optekenen in het vakblad ’Chemisch Weekblad’. Behoud van dit soort innovatieve industrie past juist goed in het straatje van de drang naar een kenniseconomie van de Nederlandse overheid. Er zou dan ook werk van gemaakt moeten worden om die farmaceutische industrie hier vast te houden.

Het negatieve imago heeft echter ook zijn weg gevonden naar Den Haag. In 2003 heeft het door het kabinet Balkenende-II geïnitieerde innovatieplatform zes wetenschappelijke focusgebieden aangewezen waar de overheid de daaropvolgende jaren veel in gaat investeren om daarmee de innovatiekracht van ons land te verbeteren. Dat farmacie daar niet tussen zat was verrassend omdat Nederland er vanouds sterk in is, maar is te billijken: Nederland excelleert in meerdere takken, zoals water, bloemen en chemie.

Dat betekent echter niet dat de farmaceutische industrie dan maar moet worden afgestoten. De Franse president Sarkozy lobbyde – nu nog tevergeefs - persoonlijk bij Merck om Organon naar Frankrijk te halen en het zou Balkenende sieren als ook hij op de bres springt voor het behoud van innovatie en werkgelegenheid.

Het wordt tijd dat Nederland eens beter gingen beseffen welke positieve impact de farmaceutische industrie heeft op Nederland. Op onze gezondheid en op onze economie. Opbouwende kritiek en een wakend oog zijn goed, maar je mag best ook trots op de bedrijfstak zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden