Gedreven klasse bij rietkwintet Calefax en sopraan Lenneke Ruiten

Calefax/Ruiten
Gehoord: 13/4 in Muziekgebouw Eindhoven.

Hokjesgeest? Componist Nico Muhly (Vermont, 1981) heeft er niet in het minst last van. Hij zag vorig jaar zijn tweede opera in première gaan, werkte met Bjørk, schreef filmmuziek - onder andere voor de 'The Reader' - en heeft zojuist een vijfdelige cyclus voor sopraan en rietkwintet afgeleverd bij Lenneke Ruiten en het ensemble Calefax.

Muhly's 'Hymns for private use' werd ten doop gehouden in Muziekgebouw Eindhoven, waar de Amerikaan composer in residence is. Met Ruitens kwaliteiten in het achterhoofd zette hij eeuwenoude Engelse hymnes in - Thomas Moore, een vertaling van Ambrosius en zo meer.

Uit Berlijn was fagottiste Heidi Mockert van de partij om in te springen voor Alban Wesly, die op het punt stond vader te worden. Gelukkig bleef het onmiskenbare geluid van het gezelschap probleemloos intact. Ruiten kon wedijveren met het karaktervolle spel van de houtblazers: de stem van de Nederlandse vloeide transparant en elastisch, en straalde in triomfantelijke hoogten. Haar voordracht: overtuigend.

Muhly schreef een heldere compositie met beweeglijke en gedragen passages, voorzien van statige en stuwende lijnen, flinke uithalen, maar ook een intiem moment tussen klarinet en zangeres. Nu eens hoorden we een paar nadruppelende nootjes ('Sleep'), dan weer een smaakvolle inleiding door de sopraan ('An autumnal song'). Alles voortreffelijk opgepakt door Calefax plus soliste, zozeer dat op enkele momenten de uitvoering door de musici meer fascineerde dan de muziek zelf. Oei.

Bij het werk van Muhly bleef het niet. De gedrevenheid van Calefax sijpelde ook door in 'Line and length' van Matthew Shlomowitz - eerder geschreven voor de groep - en 'Walden' van Hans Abrahamsen. Klasse uitgevoerd: Reichs 'New York Counterpoint', bewerkt door de saxofonist van het ensemble, Raaf Hekkema. Een druk op de knop was voldoende om zes rietinstrumenten door de luidsprekers te horen. De livebijdrage kwam van het vijftal op het podium.

Dat Bach altijd kan, bewees dit programma: de hedendaagse composities werden afgewisseld met delen uit 'Die Kunst der Fuge'. Bach is de Calefaxers allerminst onbekend. Onlangs hebben ze een cd uitgegeven met de 'Goldbergvariaties', ook gearrangeerd door Hekkema. Ze weten behoorlijk raad met het werk van de oude meester.

Voor wie wil: in Antwerpen ben je zo, daar concerteren Calefax en Lenneke Ruiten op 19 april in Internationaal Kunstcentrum deSingel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden