Gedreven kermis aan klanken

Klassiek

Groot Omroepkoor en Asko|Schönberg Koorbiënnale ****

Om een of andere mysterieuze reden worden dirigenten vaak oud, maar ook sommige componisten hebben een sterk gestel, zoals György Kurtág, die schrijft rustig door. De reeds 87-jarige Hongaar, bezig aan een opdracht voor De Nederlandse Opera (er wordt gefluisterd dat het werk nu toch echt bijna klaar is), leverde in 2008 'Colinda-Balada' af.

Tijdens de Internationale Koorbiënnale stond de Nederlandse première van het stuk op het programma. De zevende editie van het zangevenement deed een stapje buiten standplaats Haarlem en bracht een concert in het Muziekgebouw aan 't IJ. In de hoofdrol: het Groot Omroepkoor, dat boetseerde met timbres in 'Colinda-Balada', gebaseerd op een Roemeens kerstliedje.

Ze waren op dreef, de koorleden, maar ook aan de voorzichtige kant in Kurtágs geraffineerde klankspectrum over zon en maan. Enerverend hoe tenor Yves Saelens zich in het totaal mengde met lichtgevende, vervreemdende stem. Alles effectief begeleid door een klein bezet Asko|Schönberg onder leiding van Reinbert de Leeuw. De Leeuw gaat de komende tijd de koor- en orkestmuziek van Kurtág op cd zetten.

Elders in het programma stonden de spelers in de startblokken voor 'Drie dorpstaferelen' van Béla Bartók met een 'Dansliedje voor de jongens', gezongen door de meisjes. Wat een energie zat er in Bartóks pen. Én in de musici: een gedreven kermis aan klanken in het ensemble, kloeke stemmen in het koor.

Ook van Bartók: 'Vier Slowaakse volksliederen', met een subtiel gespeelde pianobegeleiding. En opeens kraaide daar een haan bij Ligeti in 'Reggel' uit de combinatie 'Éjszaka és Reggel' (Nacht en Ochtend). Wat intussen opviel was de kameleontische eigenschap van het Groot Omroepkoor. Veel Hongaars wat de klok sloeg, geschakeerd over het voetlicht gebracht door de zangers, steeds in wisselende bezetting.

Geen Hongaar, maar wel op z'n plek deze avond: Janácek, wiens 'Sonata I.X.1905' (oorspronkelijk voor piano) op de lessenaars stond in een bewerking voor instrumentaal ensemble van De Leeuw. Een vondst om de accordeon in te zetten die een sterk lyrische tint toevoegde aan Janáceks beladen compositie.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden