Gedrang in de ruimte

HONG KONG (AP) - Wat er al jaren aan zat te komen is eindelijk gebeurd: de eerste foutparkeerder in een baan om de aarde is betrapt.

Het is de Chinese satelliet Apstar-1, een omroepsatelliet waarvan onder meer Turner Broadcasting System, HBO en het sportkanaal ESPN Asia gebruik zullen maken. De satelliet werd op 21 juli gelanceerd en draait nu in een baan om de aarde. De komende weken zullen de Chinezen hem naar zijn definitieve plek manoeuvreren, naar het zich aan laat zien tussen twee andere kunstmanen, de Amerikaanse omroepsatelliet Rimsat-1 (die naar India uitzendt) en de Japanse telecommunicatiesatelliet NTT-CS.

De buren zijn niet zo blij met de komst van Apstar-1. De Chinezen hebben niet de moeite genomen via de normale kanalen (de ITU, de International Telecommunication Union in Genève) een plaats voor hun satelliet te bespreken. En hij staat nu zo dicht bij de buren, dat de televisie-uitzendingen de elektronica daarvan vermoedelijk zullen storen.

Alle drie de satellieten bevinden zich in de geostationaire baan. Dat is een baan om de aarde, precies boven de evenaar, die zo hoog is dat een satelliet in die baan er precies vierentwintig uur over doet om zijn rondje te maken. Vanaf de meedraaiende aarde lijkt het alsof zo'n satelliet nagelvast aan de hemelbol is bevestigd. Dat maakt de geostationaire baan (ooit overigens bedacht door de Engelse sciencefictionschrijver Arthur Clarke) de ideale plaats voor communicatie- en omroepsatellieten.

Het conflict over de Chinese satelliet is een teken dat de ruimte voor 'stilstaande' satellieten aan het opraken is. Aan de hemel beslaat de geostationaire baan 360 graden, en de afstand tussen twee satellieten moet meer bedragen dan de ene graad die er nu tussen de Chinese satelliet en zijn buren zit.

Dat het eerste conflict zich boven Azië voordoet is niet vreemd. Allerlei televisiemaatschappijen verdringen zich daar al een tijd lang om deze toekomstige lucratieve markt te bedienen. Dat dringen is nu letterlijk werkelijkheid geworden in de ruimte. En het parkeerprobleem zal door onderhandelingen opgelost moeten worden, want de ITU heeft niet de bevoegdheid om bekeuringen uit te schrijven.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden