'Gedragsprobleem? Gewoon onderwijs werkt net zo goed'

interview | Psycholoog: Kinderen met ADHD of autisme hoeven geen speciaal onderwijs

Veel kinderen met autisme of ADHD kunnen net zo goed op regulier onderwijs terecht als op speciale scholen. Dat stelt ontwikkelingspsycholoog Regina Stoutjesdijk, die vandaag promoveert op gedragsproblemen bij jonge kinderen aan de Universiteit Leiden.

Stoutjesdijk (31) onderzocht het gedrag en de leerprestaties van kinderen tussen vier en twaalf jaar met autisme of ADHD. Ze bestudeerde hoe de kinderen zich in de klas gedroegen, hoe dat gedrag zich ontwikkelde en hoe de leerprestaties erop vooruit gingen. Ze vergeleek leerlingen in het regulier onderwijs met leerlingen op speciale scholen. Hierbij ontdekte ze geen verschil in vooruitgang bij deze leerlingen. De groep met gedragsproblemen of een aandachtsstoornis had dus ook naar reguliere school gekund.

"Dit betekent zeker niet dat speciaal onderwijs overbodig is", benadrukt Stoutjesdijk. Het gaat in haar onderzoek om een specifieke groep leerlingen met gedragsproblemen door autisme of ADHD.

Wel denkt ze dat een groter aantal kinderen met een 'rugzakje' op reguliere scholen terecht had gekund, dan momenteel gebeurt. Dat deze kinderen toch vaak naar speciaal onderwijs worden gestuurd, komt volgens haar doordat er te weinig rekening wordt gehouden met de thuissituatie van deze kinderen.

"Ik heb gekeken naar waarom een kind op een speciale school wordt geplaatst", zegt Stoutjesdijk. Daarbij gaat het niet alleen om gedragsproblemen. "Zwakke leerprestaties en mogelijke problemen in de relatie met hun ouders zijn van grotere invloed of een kind naar een speciale school wordt gestuurd."

Meer kinderen kunnen dus naar reguliere scholen. Dit streven naar 'inclusief onderwijs' is er al langer, en krijgt met de komst van passend onderwijs in augustus van dit jaar nog een extra impuls.

Stoutjesdijk, werkzaam als stafmedewerker bij de Onderwijsraad, denkt dat de uitkomsten van haar promotieonderzoek het streven van de Wet Passend Onderwijs onderschrijven. "Mijn onderzoek suggereert dat sommige kinderen evengoed op een reguliere school hadden kunnen zitten. Op die scholen krijgen kinderen betere kansen, niet alleen wat betreft het leren zelf. Ook valt te denken aan aansluiting met vervolgonderwijs."

Zorgleerlingen welkom
Vanaf augustus wordt passend onderwijs ingevoerd. Scholen in het basis- en voortgezet onderwijs mogen dan geen 'zorgleerlingen' meer weigeren, maar moeten binnen een regionaal samenwerkingsverband plek vinden voor de leerling. Ongeacht handicap, gedragsprobleem of leerstoornis. Het is de bedoeling dat hierdoor meer leerlingen op reguliere scholen terechtkomen, in plaats van in het duurdere speciaal onderwijs. Dit 'inclusieve onderwijs' vergroot de kansen van leerlingen, menen de voorstanders. Tegenstanders vrezen dat zorgleerlingen binnen het reguliere onderwijs niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben, en scholen voorzien capaciteitsproblemen wanneer zij iedereen moeten aannemen.

Momenteel krijgen bijna 300.000 leerlingen extra ondersteuning, wat jaarlijks 2,4 miljard euro kost. Dit geld komt in een 'rugzakje' waarmee ze in het reguliere onderwijs terecht kunnen, of is voor speciale scholen bestemd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden