’Gedragsindex over farmaceuten is zwak’

De nieuwe index over het gedrag van farmaceuten gaat te veel over de theorie en te weinig over de praktijk, zegt een consumentenorganisatie.

Na jaren van onderzoek publiceerde Haarlemmer Wim Leereveld deze week een overzicht van de maatschappelijke activiteiten van 20 farmaceutische bedrijven, die wereldwijd opereren. De index beoogt inzicht te geven in de inspanningen van geneesmiddelfabrikanten om ook inwoners van arme landen toegang te geven tot medicijnen en vaccins.

Health Action International, een internationale patiënten- en consumentenorganisatie, heeft fundamentele kritiek op deze Access to Medicine Index. „De index is niet veel meer dan een aantrekkelijk nieuw managementinstrument voor Big Pharma”, aldus HAI.

Volgens het in Amsterdam gevestigde HAI is de index zwak omdat Leereveld zich vooral baseerde op gegevens en documenten van de industrie zelf. „Je moet een autoverkoper niet vragen hoe goed zijn auto’s zijn, dat kun je beter vragen aan de eigenaren van die auto’s.”

HAI vindt het opvallend dat vijf multinationale farmaceutische bedrijven de index als beste aanvoeren, terwijl bedrijven die patentloze, goedkopere, generieke middelen produceren onderaan de index eindigen. „En dit ondanks het feit dat de generieke fabrikanten meer doen om de toegang van armere mensen tot belangrijke geneesmiddelen te verbeteren.”

HAI pleit voor verbreding van de index. Er zou ook moeten worden gekeken naar de effectiviteit van de bijdrage van bedrijven in de problematiek van de derde wereld. „Het hebben van beleid is niet hetzelfde als het uitvoeren van beleid.”

Leereveld is het niet eens met de kritiek van HAI. Hij vindt het jammer dat de organisatie niet is ingegaan op een eerdere uitnodiging om deel te nemen aan het overleg over de index. „Wij hebben getracht uit te zoeken welk gedrag daadwerkelijk toegang tot geneesmiddelen zou opleveren. Daartoe is een uitgebreide studie gedaan, waarbij geen farmaceuten betrokken waren.”

Leereveld hoopt dat HAI wil meedoen aan het opstellen van de tweede index, volgend jaar. „Voor ons geldt wel dat als je meer van de industrie wil, je met ze aan tafel zal moeten. Haalbare doelen zijn effectiever dan een verlanglijstje.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden