’Gedrag is hier niet snel raar’

’Een tolerante leraar kan probleemgedrag zelf aanpakken’, is het credo op basisschool De Piramide in Haarlem. Die school stuurt zo min mogelijk leerlingen naar het speciaal onderwijs.

Leraren sturen kinderen met moeilijk gedrag te snel naar het speciaal onderwijs, betoogde de Utrechtse lector Kees van der Wolf gisteren in deze krant. Op basisschool De Piramide in Haarlem zijn ze het met hem eens.

Hij maakt ruzie, zegt de een. Hij is brutaal, zegt de ander. Leerlingen van groep 8 van openbare basisschool De Piramide vertellen over een jongen uit groep 4, die onlangs bij hen in de klas moest komen afkoelen. ’We hebben hem uitgelegd dat hij meer respect moet hebben’.

Een time out in een andere groep is een van de maatregelen die de school neemt bij kinderen die even te lastig zijn voor de eigen groep, verklaart directeur Roel Willemsen (59). Ze nemen dan hun werk mee naar een ander lokaal. „En oudere kinderen mogen best het gedrag van een jongere corrigeren.”

De Piramide heeft drie locaties in de Haarlemse buurt Schalkwijk waar veel achterstandsgezinnen wonen. De overgrote meerderheid van de 500 leerlingen is van allochtone afkomst. De afgelopen zes jaar is bij geen enkel kind op deze school een ernstig gedragsprobleem vastgesteld, wel gingen enkele leerlingen die moeilijk leren naar het speciaal basisonderwijs.

Willemsen: „Wij hebben hier met veel verschillende culturen te maken, wij schrikken niet van ander, afwijkend gedrag. Wij stellen ons als team altijd open en flexibel op. Wij zijn niet meteen van slag als iemand schreeuwt, maar vragen rustig wat er aan de hand is. Maar we hebben wel regels.”

De school heeft de eigen aanpak van gedragsproblemen schriftelijk vastgelegd, vertelt Manon van Zalen (41), intern begeleidster. Zo hangt in iedere klas een poster met schoolregels: ’Je luistert naar alle meesters en juffen. Je fietst niet op het plein’. Elke juf of meester vult die samen met de leerlingen aan met klassenregels, zoals: ’Er mogen maar twee kinderen tegelijk bij de bibliotheekkast’.

Ook voor de leraren zijn er regels, bijvoorbeeld: een leraar is nooit alleen in de klas met een leerlinge. En de ouders worden betrokken bij de school, zo blijkt ook uit de Nederlandse les die vanochtend in een lokaaltje wordt gegeven dat stampvol zit.

Willemsen: „De leraar heeft de allerbelangrijkste rol. Hij zit er bovenop, grijpt altijd meteen in, houdt contact met de ouders.”

De directeur vindt zijn school ’een hechte gemeenschap waar iedereen elkaar kent’. Helaas kunnen sommige van deze kinderen het voortgezet onderwijs niet goed aan, vertelt adjunct-directeur Sanne Groot (29). Daar begint dan wangedrag: spijbelen, rondhangen, criminaliteit. Hij wijt het aan de anonimiteit van grote scholen. „Wij kunnen goed aangeven: pas op met deze leerling, anders gaat het mis. Maar die kennis wordt niet gebruikt.”

Groep 8 grijpt voorlopig nog zelf in. De brutale jongen uit groep 4 maakte weer heibel, vertellen ze. „Wild rennen enzo. We hebben hem vastgepakt, gezegd dat hij moest stoppen. Toen ging hij huilen en kwam de juf.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden