Gebruik vitrines en sokkels opnieuw

beeldende kunst

Sokkels, vitrines, extra wandjes: het opbouwen van een tentoonstelling vergt een hoop materiaal. Jaarlijks zijn Nederlandse musea er 70 miljoen euro aan kwijt. Waarom na afloop al die kostbare spullen weer weggooien of in een depot laten verroesten? Tom Jaspers en Gijs Kampmeinert bedachten MuseumGoed, een particulier initiatief dat bestaand tentoonstellingsmateriaal in depot beheert en opnieuw uitleent aan musea die lid zijn. Het afgelopen jaar kregen ze zo'n 300 vitrines, spotjes en andere spullen van onder meer De Appel, Stedelijk Museum, Amsterdam Museum, Foam en Eye Filmmuseum. Dat staat nu in hun opslagruimte te wachten op een nieuwe bestemming.

muziek

Geen bierdouche meer op Noorderslag

Prachtplaatjes leverde het op, die traditionele bierdouche voor de winnaar van de jaarlijkse Popprijs. Die foto van Ilse DeLange, die met gespreide armen vorig jaar lachend het klaterende pils onderging, is haast iconisch te noemen. Maar tradities komen en gaan: biergooien mag niet meer. Het gebruik is de organisatie al jaren een doorn in het oog, en ook DeLange vond het achteraf eigenlijk een tikkeltje onbeschoft. Voorafgaand aan Noorderslag, dat zaterdag wordt gehouden in de Groningse Oosterpoort, maakte de organisatie bekend dat er bij de prijsuitreiking geen bier de zaal in mag, en de bar zal worden gesloten. Want, aldus festivalbaas Peter Sikkema tegen 3voor12: "Ik wil dat de winnaar zich een winnaar voelt."

beeldende kunst

Ruime openingstijden Bowie-expo

Van plan om naar de David Bowie tentoonstelling in het Groninger Museum te gaan? Wacht dan vooral niet te lang met kaartjes bestellen, luidt het advies van het museum. Sinds maandag bekend werd dat de Britse zanger is overleden, is er een run ontstaan op de tickets: in anderhalve dag werden er 18.000 kaartjes besteld. Om die grote stroom bezoekers aan te kunnen, verruimt het Groninger Museum de openingstijden. Voortaan is de expo ook op zaterdagavond open.

opera

Nieuw publiek voor de opera

De Nationale Opera heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in het bereiken van nieuw publiek. Dat wierp in 2015 zijn vruchten af, want het percentage nieuwe bezoekers steeg van 11 procent in 2014 naar 16 procent in 2015. De gemiddelde zaalbezetting kwam uit op 94 procent.

uit

de

kunst

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden