Gebreken vliegtuigen beter doorgeven

AMSTERDAM - Het ministerie van verkeer en waterstaat wil de manier waarop landen gebreken aan vliegtuigen aan elkaar doorgeven verbeteren. Dit zegt Peter van Dalen, hoofd handhaving luchtvaartinspectie van het departement.

Aanleiding voor het initiatief van Van Dalen is het ongeluk met een Egyptisch toestel van de maatschappij Flash Airlines waarbij afgelopen weekeinde 148 mensen om het leven kwamen.

Over de technische staat van het vliegtuig bestaat verschil van mening. Het vliegtuig was door Zwitserse inspecteurs afgekeurd in oktober 2002. De Egyptische autoriteiten gaven zaterdag aan dat een technisch probleem de oorzaak zou zijn van het neerstorten van het toestel in de Rode Zee. Gisteren werd duidelijk dat de Fransen in oktober 2003 geen mankementen aan de Boeing 737 aantroffen. Bovendien verklaarde de directie van Flash dat de door de Zwitsers gevonden gebreken waren verholpen. Maar de Zwitsers ontkenden dat laatste weer.

Van Dalen wilde gisteren nog niet aangeven welke veranderingen hij wenst. ,,Ik denk dat het beter kan. Wij gaan daarover praten met de Joint Aviation Authorities, de internationale organisatie die het inspectieprogramma coördineert.

Het huidige waarschuwingssysteem heeft een passief karakter. Alle veertig landen -de leden van de Europese luchtvaartorganisatie EASA vormen de kern- die meedoen aan het systeem, zetten hun inspectiebevindingen in een databank. Die is door alle nationale inspectieorganisaties te raadplegen. Een actief waarschuwingssysteem ontbreekt nog zodat andere landen niet onmiddellijk op de hoogte zijn als een lid van de EASA gebreken signaleert.

De Egyptische maatschappij Flash Air vliegt niet op Nederland. Als een maatschappij naar Nederland wil, gaat de inspectie luchtvaart van het ministerie van verkeer en waterstaat gegevens na, zegt Van Dalen. ,,We vragen onder meer onderhoudsrapporten op en willen bijvoorbeeld verzekingspapieren zien. We checken in de database de resultaten van de inspecties in andere landen waar de maatschappij al naar toe vliegt. Als die elementen allemaal in orde zijn, krijgt het bedrijf een toelatingsbewijs. In Nederland wordt het toestel onderzocht. Daarna inspecteren we de maatschappij soms nog eens.''

Vorig jaar weigerde de Nederlandse inspectie ,,drie of vier'' toestellen omdat ze niet ongeschonden uit de controle kwamen. Veertig maatschappijen deden in 2003 een aanvraag. ,,We hebben in de zomer een thema gemaakt van chartermaatschappijen'', aldus Van Dalen. Daarbij kregen de Turkse bedrijven Omur Air en Fly Air een waarschuwing.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden