'Gebrek aan kennis bij verzekeraars'

(Novum) - Verzekeraars en tussenpersonen hebben een gebrek aan kennis over de producten die ze verkopen. De slechte informatieverstrekking leidt tot duizenden klachten. Dat zegt de directeur van het Klachteninstituut Verzekeringen Jan Wolter Wabeke in een vrijdag gepubliceerd interview met het Algemeen Dagblad. Het instituut uitte deze kritiek al eerder in een jaarverslag.

Wisselingen in het management, fusies en overnames en te weinig kennis bij het personeel zijn volgens het klachteninstituut de oorzaken. "Ik vind het onthutsend als ik, de ombudsman, medewerkers van een verzekeraar moet uitleggen wat voor product ze hebben verkocht", zegt Wabeke in de krant. De problemen doen zich vooral voor bij de beleggingspolissen. Diverse belangenverenigingen hebben rond de zeventigduizend klachten verzameld van gedupeerde polishouders.

Het Verbond van Verzekeraars herkent zich niet in de kritiek van Wabeke op onder meer de slechte informatieverstrekking. "We hebben de afgelopen jaren meerdere initiatieven ontplooid om de klant beter voor te lichten, zoals de financiële bijsluiter", zegt woordvoerder Hennie Zoontjes in de krant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden