Gebrek aan daadkracht kost De Rooij de kop

De opvolger van Theo de Rooij, de opgestapte directeur van de Rabowielerploeg, moet een vernieuwer met daadkracht zijn.

Theo de Rooij nam zaterdag gewoon de telefoon op. De druk was te groot geworden, zei hij met een diepe zucht. De vraag of hij weggestuurd was door de Rabobank of de eer aan zichzelf had gehouden, deed er voor hem niet meer toe. „Ik kijk naar de toekomst. Ik ga de tijd nemen om de batterij weer op te laden. Ik ga de lopende zaken afhandelen. Zo zit ik in elkaar. Dan komt er wel een keer iets nieuws.”

Een week eerder, in Parijs, liep hij al verloren rond door het hotel waar Rabobankgasten zich hadden verzameld voor het slotfeest van de Tour op de Champs-Elysées. De Rooij wist op dat moment al dat er voor hem geen toekomst meer was bij de ploeg die hij twaalf jaar met hart en ziel had gediend. Binnen een paar dagen was zijn status van de correcte, onkreukbare manager met de genuanceerde lijn vernietigd. De Rooij had het imago van de Rabobank gered, ten koste van zichzelf.

De 50-jarige oudrenner uit Holten had op woensdagavond 25 juli besloten om geletruidrager Michael Rasmussen uit de Tour te verwijderen. Hij had daarvoor de steun van de directie van de hoofdsponsor. Volgens De Rooij had de Deen gelogen over zijn verblijfplaats in juni. Dat was voor de manager onverteerbaar. Een dag eerder had hij het voor het oog van de mondiale media nog opgenomen voor de Deen. Het besluit van De Rooij om Rasmussen per direct op het vliegtuig te zetten wekte verontwaardiging bij het Nederlandse volk maar ook binnen de eigen ploeg. Michael Boogerd bekritiseerde het besluit en de ploegleiders Breukink en Dekker namen opvallend veel afstand van de gebeurtenissen. Niemand kreeg een steunbetuiging over zijn lippen.

Natuurlijk valt De Rooij het nodige te verwijten. Hij is al vóór de Tour te lankmoedig met het geval Rasmussen omgegaan. De Deen had twee out-of-competioncontroles gemist en had de verdenking van vluchtgedrag op zich geladen. In het huidige klimaat in de wielersport had De Rooij zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Hij koos ervoor zich formeel op te stellen tot diep in de Tour. Hij wees op de regels van de UCI in een tijd die vooral om een morele toetsing vraagt. De Rooij deed bovendien alsof hij wist waar zijn renners buiten de koersen om verblijven. De cultuur binnen de Raboploeg is echter anders. Het individu wordt (te) veel vrijheid gegund.

De Rooij leidde zijn ploeg volgens zijn eigen ethiek. Renners zijn volgens hem in hoge mate zelf verantwoordelijk voor hun gedrag. Vertrouwen en vertrouwelijkheid waren voor hem toverwoorden. Die managementstijl was ook ingegeven door zijn eigen verleden. Vorig jaar vertelde De Rooij tegen Trouw dat hij als jonge renner ook ooit doping had moeten weigeren. Iedereen maakt zijn eigen keuze, zei hij.

Als ploegleider vond hij het moeilijk om beslissingen voor anderen te nemen. Beter kwam hij tot zijn recht in zijn rol als directeur, sinds 2003. Met zijn genuanceerde opstelling liet hij zich nimmer vangen in een kamp in het onderlinge gevecht tussen de ploegen.

De Rooij koos voor een eigen lijn en was altijd bereid tot discussie. Maar het klimaat in het wielrennen verhardde zodanig dat meer en meer autoritair leiderschap en daadkracht werd vereist. Dat heeft hij onvoldoende kunnen tonen. Dankzij een onbetrouwbare Deen werd hij intern en extern de kop van Jut. Het brak hem emotioneel.

De Rabobank wil al deze week een opvolger aanstellen. De noodzaak om af te rekenen met de oude cultuur van de wielersport vraagt om een manager met de onbevangen blik en expertise van een buitenstaander. Een vernieuwer zoals de Amerikaan Bob Stapleton, de multimiljonair die met zijn ervaringen in het bedrijfsleven nu met T-Mobile probeert de sport fundamenteel te veranderen. De Raboploeg heeft behoefte aan een directeur die zijn renners hard op hun verantwoordelijkheden wijst, wars van oude gewoonten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden