Gaudeamus Muziekweek jubileert zonder Nederlanders in wedstrijd

Vanavond in De IJsbreker, zaterdagmiddag in het Stedelijk Museum, zaterdagavond in Paradiso en zondagmorgen en -middag in De IJsbreker de resterende concerten met concours-composities en randprogrammering.

Daarin worden gedurende de hele week thematische retrospectieven van elektronische muziek gegeven in het Stedelijk Museum. Bovendien vindt zondagmorgen in De IJsbreker de presentatie plaats van negen klankimpressies van Amsterdam.

In het openingsconcert, maandagavond in de IJsbreker, schotelde het Zweedse KammarensembleN - losjes geleid door Huub Kerstens - liefst vier wereldpremières met wisselende bezettingen voor. Bart de Kemp communiceerde via 'Paperclip music' het best met het publiek. De Kemp, leerling van Klaas de Vries en Peter-Jan Wagemans, gaf het stuk de aanstekelijke drive mee die kenmerkend lijkt voor de Nederlandse moderne muziek.

De titel verwijst naar de vorm van de trombone, die in dit stuk zo graag wil soleren. Maar de solist krijgt die kans niet door de geestdriftige steun die de veertien ensembleleden hem geven, zoals de componist ook beoogde. De Portugees António Chagas Rosa oogstte met zijn vierdelige dansante 'Angkor' voor altviool en piano dankzij het laatste deel enig succes. Alexander Sjtsjetinski (Oekraïne) en de Zweed Ivo Nilsson slaagden daarin niet met hun stukken voor grote ensembles.

Gaudeamus kon in de afgelopen 47 jaar zijn concerten organiseren dankzij de ruime medewerking van radio-ensembles. Uitgerekend in het jubileumjaar leidden communicatiestoornissen tussen de NPS en het Muziek Centrum van de Omroep (MCO) er toe dat er géén omroeporkest beschikbaar was om dinsdag in de Beurs van Berlage de composities van drie van de twaalf potentiële winnaars van Gaudeamus-compositie-wedstrijd te spelen.

Tot de gedupeerden behoort de talentvolle Fin Veli-Matti Puumala, die reeds bekendheid geniet. Ook Andrea Pensado's 'Dejar de lado' blijft, bij gebrek aan voldoende zangers, onuitgevoerd; een kans van 1 op 3 dus dat het winnende werk zondag bij de uitslag, niet zal hebben geklonken.

Het Nieuw Ensemble vulde het gapende gat met voornamelijk Italiaanse repertoirestukken. Wederom maakte niettemin een Hollander de meeste indruk. Robert Heppeners onpretentieuze 'Trail' is duidelijk van struktuur, heeft de juiste spanning en klinkt als een klok; het werk van een ervaren componist kortom.

Het valt op dat de driekoppige jury bij de twaalf uitverkoren composities voor de wedstrijd, net als vorig jaar geen Nederlandse inzending selecteerde, dit ondanks de gebleken kwaliteit van Nederlandse composities en ondanks het feit dat de Muziekweek oorspronkelijk bedoeld was voor nieuwe Nederlandse muziek.

Traditiegetrouw levert Italië de meeste kanshebbers, dit jaar drie. Overigens legden de Italianen in de afgelopen elf jaar dat de prijs bestaat, er slechts tweemaal beslag op. Federico Troncatti (1965), ex-pupil van jurylid Luca Francesconi, mag op basis van zijn woensdagavond in de IJsbreker uitgevoerde 'Interlace' voor altsaxofoon hoop koesteren. Arno Bornkamp haalde uit de wiskundig berekende, afwisselend luie en agressieve melodieën de emotie kundig naar boven.

De bedeesde Turk Ali Ozkan Manav (1967) oogstte veel bijval met zijn nogal ééndimensionale 'Movement'. De rechterhand van de pianist (Tomoko Mukaiyama) verplaatst zich over golven van noten langzamerhand van het hoogste naar het laagste register, terwijl de linkerhand deze met klankplukjes omspeelt.

Buiten mededinging maakte Vanessa Lann indruk met het minimalistische 'Inner piece', ook gespeeld door pianiste Mukaiyama. Vanessa Lann gebruikt het klavier in de omgekeerde beweging, maar zij betoonde zich veelzijdiger dan haar Turkse collega. Lann ontving voor 'Inner piece' een aanmoediging van de strenge jury van de prestigieuze, maar niet uitgereikte Matthijs Vermeulenprijs. Zij zou geen slecht figuur hebben geslagen als mededingster naar de Gaudeamusprijs. Zij komt er echter zò ook wel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden