Gatti's imperfecte magie

Klassiek

Koninklijk Concertgebouworkest

Mahler Tweede symfonie

****

De nieuwe chef van het Koninklijk Concertgebouworkest heeft sinds woensdag een heuse stadsfiets. Daniele Gatti kreeg deze bici dagli amici na een openbare repetitie cadeau van de Vrienden van het Concertgebouworkest. Gatti, vroeger een verwoed fietser, moet zich met dit degelijke, Hollandse ros zo langzamerhand op en top Amsterdammer voelen.

Woensdagavond werd dat gevoel waarschijnlijk nog versterkt toen het publiek bij Gatti's allereerste officiële abonnementsconcert - een uitverkochte zaal met vertrouwde liefhebbers - hem na afloop onderdompelden in een weldadig bad van verhitte en welgemeende ovaties. Amsterdam en Gatti lijken elkaar te hebben gevonden.

Op het programma van dit eerste 'normale' chefsconcert stond Mahlers Tweede symfonie. Voorheen begonnen chef-dirigenten in Amsterdam pas met Mahler als ze er daadwerkelijk chef waren. Zo niet Gatti. Dit was zijn vijfde hoofdstedelijke Mahler-symfonie - als gastdirigent dirigeerde hij al met groot succes de Vijfde, de Negende, de Zesde en de Derde symfonie. Met deze breed uitgesponnen lezing van de Tweede is Gatti dus op zijn eerste chefsdag al over de helft van de Mahler-canon. Uitzonderlijk.

De ingrediënten van de eerdere Mahlers van Gatti waren woensdag weer ruimschoots voorradig, ook al leek het geheel een tikkeltje minder excentriek. Gatti's curieuze vertragingen, pauzes en versnellingen strijken velen tegen de haren in, maar ze zetten ook nu weer de musici én de luisteraars op scherp. En nergens had je het idee dat het om de glorie van Gatti ging - alles stond ten dienste van de muziek, zoals hij die ervaart.

Na de gestaalde perfectie van Mariss Jansons, zitten we in Amsterdam alweer op de punt van de stoel voor de imperfecte magie van Gatti. Magie, soms ongelukkig verstoord. Zo maakte sopraan Annette Dasch zich niet organisch los van het meesterlijk zingende Groot Omroepkoor, waardoor dat overweldigende effect de mist in ging. Haar collega Karen Cargill had toen gelukkig al een verbluffend 'Urlicht' gezongen, magnifiek ondersteund door hoboïst Alexei Ogrintsjoek. En in de allesomvattende Wederopstanding knoopte Gatti alle eindjes met meestervingers aan elkaar. Zoals het een chef betaamt.

Nog zondagmiddag, tevens live op NPO Radio 4.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden