Gas brengt Noorden banen Amerikaans bedrijf wil tunnel en fabriek in Eemshaven bouwen

Van onze correspondent GRONINGEN - Blijvend zeventienhonderd nieuwe banen en nog eens tijdelijk achtduizend banen en mogelijk een einde aan de chloortransporten vanuit Delfzijl. Dat is de positieve balans van het plan van het Amerikaanse bedrijf Conoco om aardgas uit de Noordzee te laten aanlanden aan de kust van Noord-Nederland en vanuit de Eemshaven door Europa distribueren.

Het aardgas afkomstig uit het Britse continentale plat kan de Nederlandse kust bereiken door een tunnel van 35 meter onder de Waddenzee aan te leggen. Het project vergt een investering van vier miljard gulden en levert achtduizend tijdelijke arbeidsplaatsen op. De bouw van een scheidingsfabriek in de Eemshaven om ethyleen, propeen en buteen uit het Britse gas te halen levert vervolgens nog eens 1700 permanente arbeidsplaatsen op in de Eemsmond.

Dit heeft de Groningse commissaris van de koningin H. Vonhoff gisteren bekend gemaakt. Het gaat om een van de meest ingrijpende investeringsplannen voor de Eemshaven en omgeving van de afgelopen tien jaar.

Volgens Vonhoff gaat het om bijzonder rijk gas met daarin diverse chemische bijprodrukten als ethyleen, propeen en buteen. Deze produkten kunnen pas aan wal uit het gas gehaald worden omdat ze nodig zijn voor het transport over een afstand van 600 kilometer. Ethyleen is een belangrijke grondstof voor de chemische industrie. In combinatie met chloor kan het worden verwerkt tot ethyleendichloride, een grondstof voor de kunststof PVC, dat onder meer wordt verwerkt in kozijnen. Akzo Delfzijl produceert momenteel chloor dat tot op heden in Rotterdam wordt verwerkt. In de toekomst zou het ethyleen in de Eemshaven kunnen worden verwerkt: “De chloortransporten vanuit Delfzijl door Nederland kunnen dan tot het verleden behoren en de Eemshaven krijgt een industriele impuls”, aldus Vonhoff. Een woordvoerder van Akzo Delfzijl wilde niet op het nieuws reageren. “We kennen de plannen nog niet, ze zijn in een te pril stadium”, aldus Akzo.

Het aardgas is afkomstig uit het zogenaamde Brittannia-veld (niet ver van Schotland) dat de komende jaren in exploitatie wordt genomen. Het veld heeft een aanzienlijke omvang en is door de Britten bestemd voor de export. Vandaar dat Conoco - dochter van het Amerikaanse Dupont de Nemours - het gas het liefst in Nederland aan land brengt. “Niet omdat we hier zulke mooie blauwe of bruine ogen hebben, maar omdat het gas dan via het bestaande transportnet van de Gasunie Europa in kan”, aldus Vonhoff. Conoco onderzoekt ook of het aardgas in Denemarken of Engeland aan wal kan worden gebracht. Dat gebeurt alleen wanneer het in Nederland niet lukt, bij voorbeeld omdat de noodzakelijke procedures hier te veel tijd in beslag gaan nemen.

Voor de doorvoer van het gas door de Waddenzee wordt gedacht aan een tunnel op een diepte van 30 tot 35 meter onder de bodem. Daardoor zou het gehele Waddenmilieu kunnen worden ontzien. De tunnel kan ook dienen als doorvoer voor telefoon- of waterleidingen naar de Waddeneilanden.

Conoco laat nu eerst een milieueffectrapportage opstellen. De provincie Groningen moet daar dan een oordeel over vellen. Maar mocht het plan worden afgewezen op grond van milieubezwaren “dan kunnen we hoe dan ook de verdere ontwikkeling van de Eemshaven wel vergeten. Dan komt er zo'n milieu-stigma op het gebied rond deze haven dat in de toekomst geen enkel bedrijf van enige betekenis er meer zal gaan investeren”, aldus Vonhoff. Mocht het bedrijf wel toestemming krijgen, dan kan de aanlanding omstreeks 1997 beginnen. Een speciale 'task force' van top-industrielen liet vorige week nog weten dat het voor de Eemsmond van levensbelang dis om afstand te nemen van het al te milieuvriendelijke imago. De industriele ontwikkeling van Groningen wordt ernstig belemmerd omdat bij industrielen het beeld bestaat als zou de milieuwetgeving in Groningen uiterst streng worden toegepast.

De Waddenvereniging is “hoogst verbaasd en verontrust” over de plannen omdat die indruisen tegen het beleid van het rijk om geen nieuwe vergunningen te verlenen voor de aanleg van buisleidingen voor aanlanding van gas en olie door de Waddenzee.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden