Gametheater zonder Wii of Playstation

MAX speelt op het Tweetakt-festival onder meer de swingende hit 'HELP'. (Trouw)Beeld Joep Lennarts

Het Tweetakt-festival mengt jeugdtheater met videogames, avatars en nieuwe media. Vooral jonge makers krijgen de ruimte.

Het sprookje ’Wie is er bang voor rood, blauw en geel’ begint in een donker slaapkamertje dat eigenlijk een digitaal laboratorium is. Het publiek ontmoet daar sprekende dieren, bewegende voorwerpen en wonderlijke figuren die de weg wijzen naar het witte ijspaleis. Als je het volhoudt tenminste, want het is een reis vol onmogelijke opdrachten. Regisseur Moniek Merkx maakte deze voorstelling speciaal voor het Utrechtse theaterfestival Tweetakt, met studenten van de opleiding Design for Virtual Theatre and Games.

Het festival heeft dit jaar veel aandacht voor nieuwe media, vertelt artistiek leidster Petra Blok. „Bij gamen denk je al snel aan het spelen van een spel op de Wii of Playstation. Wij laten zien dat het ook heel anders kan.” Zo is er gametheater van het Vlaamse multimediacollectief POK, met de titel ’Kroes’. Het publiek scheept in als matroos op een mysterieus schip, dat op avontuur gaat met de verhalen van Jules Verne. „Kinderen besturen zelf het virtuele schip. De voorstelling is een mengvorm tussen theater en een videogame.”

Rond het festivalcentrum op het Utrechtse Neude zijn door kunstenaars ontworpen games te vinden. „Blockblazers is een spel waarin acht spelers tegelijk met hun avatars ten strijde kunnen trekken op twee grote beeldschermen”, vertelt Blok. „Dat is echt een spel voor de doorgewinterde gamers. In de Kleurkamer, ontworpen door het kunstenaarscollectief Monobanda, kun je op grote schilderijen verven met licht.” En dan is er ook nog een digitale knikkerbaan van Jelle van der Ster en Levien Norderman, virtuele knikkers.

Naast games staat het festivalcentrum vanaf vandaag bol van de aanstormende bandjes, die gratis toegankelijk zijn. Met als uitsmijter op de laatste dag de ’Big Baby Band Afternoon’, waarop de allerjongste bands van Nederland laten zien wat zij in huis hebben.

Het overvolle programma met muziek, dans, theater en nieuwe media is geen staalkaart van het gevestigde jeugdtheater, eerder een poging om dit circuit uit te breiden met nieuwe initiatieven. Opvallend daarin is de aandacht voor jonge makers. „Door hen een plek te bieden, stimuleren wij hen om ook eens voor kinderen of jongeren te werken”, zegt Blok.

In ’Komt u maar’ spelen studenten van de Toneelacademie Maastricht een haast tekstloze voorstelling over vier pubervriendinnen die zich op een kermis onder het geluid van oorverdovende beats aan de attracties overgeven. „Zij maakten deze voorstelling met regisseur Floor Huygen van Theater Artemis”, vertelt Blok.

Theatergroep MAX staat flink in de schijnwerpers, met maar liefst drie voorstellingen, waaronder de swingende theaterhit ’HELP’, over de opkomst van de beroemdste band ter wereld. Net als ’Wie is er bang voor rood, blauw en geel’ is ook ’Toneel’ een sprookje. Maar in plaats van flitsende technologie zet in deze vorstelling juist geklungel de toon.

Het festival opent vandaag met twee spraakmakende voorstellingen. De Zwitserse dansvoorstelling ’Strange days, indeed’ van Junges Theater Basel is gemaakt door choreograaf Ives Thuwis, die aan de theaterhit van vorig seizoen, ’Rennen’, meewerkte. De tweede, ’Woeste hoogten, rusteloze zielen’ van Theater Artemis, is de spraakmakende bewerking van ’Wuthering Hights’ van Emily Brontë, over noodlottige liefdesverwikkelingen tussen een razende storm uit twee windmachines.

Jeugdtheaterfestival Tweetakt, 20 t/m 28 maart, Utrecht. www.tweetakt.net

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden