Gamesproducent richt zich op mobiele spelers

De verkoop van computerspellen verdubbelt iedere vijf jaar. Met een jaaromzet van 3,5 miljard euro is het Nederlandse Electronic Arts (EA) een grote speler op deze groeimarkt.

door Michiel Wetzer

De voetbalwedstrijd speelt zich voornamelijk af op de helft van uitploeg Ajax. Paniekerig schiet een verdediger de bal ver in het veld van de tegenstander. Die neemt uitgebreid de tijd om een nieuwe aanval op te bouwen. Milco Walther, 47 jaar, schudt teleurgesteld zijn hoofd. “Ik kan me er helemaal in verliezen“, zegt hij.

Walther speelt Fifa06, een van de recente voetbalspellen van Electronic Arts (EA). Het Nederlandse bedrijf werd in 1982 opgericht, en is in de VS en Europa de grootste onafhankelijke ontwikkelaar en uitgever van games voor Xbox, PlayStation, Nintendo en de pc. In 2005 had EA een omzet van 3,5 miljard euro. Het bedrijf bracht dat jaar 31 titels uit, waarvan meer dan 1 miljoen exemplaren werden verkocht.

Hoewel hij zelf heel weinig speelt, kent Richard Stolk, directeur Benelux van EA, de branche als zijn broekzak. Stolk weet dat inmiddels 35 procent van de Nederlandse huishoudens een spelcomputer heeft. En dat aantal stijgt. “Videogames zijn de snelst groeiende tak.“ Vorig jaar werd 8 procent meer omgezet aan videogames voor spelcomputers dan het jaar daarvoor. Ter vergelijking: dvd's verloren 7 procent.

“Je kunt grofweg zeggen dat er elke vijf jaar een nieuwe spelcomputer op de markt komt“, zegt Stolk. “En met dezelfde snelheid verdubbelt de omzet in de industrie.“ EA heeft hoge verwachtingen voor de komende vier jaar. “We gaan van een nichemarkt naar een massamarkt“, zegt Stolk.

EA was het eerste bedrijf dat filmlicensies nam voor zijn games. Inmiddels heeft het bedrijf een hele serie spellen waarin de liefhebber hoofdrollen kan spelen uit films over James Bond, Harry Potter en 'The Lord of the Rings'. EA's laatste megaproject op dit gebied is 'The Godfather'. Acteurs Marlon Brando, James Caan en Robert Duvall leenden hun stemmen aan de personages. De speler moet, als aspirant-maffioso, proberen door afpersing en grof geweld uiteindelijk de titel van Don van New York te vergaren.

Stolk: “Inmiddels is er zo'n verscheidenheid aan games dat elke categorie gamer kan worden voorzien.“ De meest succesvolle titel van EA is 'De Sims', al jaren 's werelds best verkochte pc-spel. De gamer speelt in dit spel een soap. Het is de bedoeling de Sims tevreden te houden door sociale contacten op peil te houden en een carrière op gang te brengen. Sinds 2000 zijn 58 miljoen exemplaren van het spel over de toonbank gegaan. Zestig procent van de spelers is vrouw. Een belangrijk gegeven, zegt Stolk: “We kijken goed naar de dames in onze doelgroep. Als we meer vrouwen kunnen trekken, zou dat een enorme boost voor de industrie kunnen betekenen.“

EA zet de komende tijd zwaar in op de mobiele gamer. Het bedrijf kocht voor 823 miljoen euro Jamdat, een onderneming die gespecialiseerd is in videogames voor mobiele telefoons. “De technologie op dit gebied ontwikkelt zich snel. En via de mobiele gamers hopen we nieuwe spelers voor de andere spelcomputers te trekken.“

“Gamen is een experience“, zegt Stolk. “Als het goed is, draagt een spel een emotie over. Je moet je kwaad kunnen maken; het moet je aan het lachen of huilen maken.“ Gamer Walther kan zich hier volledig in vinden. “Ik ben soms uren bezig met één puzzel. Ik weet dat er een oplossing moet zijn. Het vinden van een uitweg kan dan heel bevredigend zijn.“

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden