Gaat verpakkingsvrije supermarkt ook Nederland veroveren?

De glazen potten in Unverpackt, in Berlijn - Tobias Schwartz Beeld afp

Recyclen is goed, maar precyclen is beter. Daarom schieten de verpakkingsvrije supermarkten als paddenstoelen uit de grond: Unverpackt in Berlijn, Robuust in Antwerpen en binnenkort ook Bag & Buy in Nederland. Oprichter Wim van Dijk haalde met crowdfunding 75.000 euro op voor zijn verpakkingsvrije supermarkt en opent naar verwachting volgend jaar de deuren voor de bewuste bioshopper.

In de winkel kun je van thuis meegenomen of eenmalig aangeschafte flessen en potten vullen met verschillende producten. Van Dijk wil noten, muesli, bonen, specerijen, rijst en pasta aanbieden, maar ook wijn en olie vanuit dispensers en vaten. Mensen kunnen zelf bepalen hoeveel ze van alles willen aanschaffen. Van Dijk hoopt door minder te verpakken een steentje bij te dragen aan een beter milieu. "Minder verpakking is minder vervuiling," aldus de ondernemer.

Bulkwinkels
Duurzaamheid is in, het concept precycling - preventing recycling - maakte het afgelopen jaar een ware opmars. Toch is het niet helemaal nieuw. De term werd volgens The Guardian in 1988 al geïntroduceerd in Californië, toen precyclers mensen aanmoedigden om zo veel mogelijk inkopen te doen in zogenaamde bulkwinkels. Daar worden producten in grote hoeveelheden in één verpakking aangeboden.

Anno 2014 gaat men een stap verder en proberen precyclers verpakkingen waar mogelijk helemaal te mijden. In de praktijk betekent dit koffiedrinken uit een thermoskan in plaats van een wegwerkbekertje, kraanwater uit herbruikbare waterflessen en linnen boodschappentassen - overigens ook hét hipsterassescoire bij uitstek. Verschillende biologische supermarkten, waaronder EkoPlaza en Het Natuurhuis in Antwerpen, pakten de bulkverkoop van basisproducten als granen en zaden al eerder op.

Precyclers kopen daarnaast zo veel mogelijk lokaal. Hoe kleiner de afstand, hoe beter voor het milieu. En te voet naar de winkel. Dat je dan misschien wat minder kan kopen is alleen maar beter, want hoeveel van alles wat je koopt heb je effectief nodig?

Bewust shoppen
Het is wel een manier van leven die behoorlijk wat organisatietalent vergt. Even spontaan boodschappen doen zit er niet meer in - tenzij je elke dag een linnen tasje en een weckpot bij je hebt. Maar volgens Van Dijk hunkeren steeds meer mensen juist naar deze bewuste levensstijl. "Het is een soort beweging," zegt de ondernemer. "Mensen merken dat ze constant worden voorgelogen over producten en hebben daar genoeg van."

Dat beeld wordt bevestigd door het succes van de crowdfunding. Vooral in Utrecht zagen veel mensen iets in het idee. Van Dijk wil de eerste Bag & Buy vestigen in de stad met de meeste investeerders in het project. Utrecht maakt volgens de laatste peilingen in oktober 'een grote kans.'

Van Dijk hoopt uiteindelijk veertig tot vijftig vestingen te openen, in elke stad in Nederland een. En geen kleine kruideniertjes, zoals Robuust. "Het moet een grote supermarkt worden. Veel groter dan die in Berlijn in ieder geval," zegt Van Dijk. "Natuurlijk kunnen we niet alle producten aanbieden, maar ik wil de mogelijkheden die we hebben zo veel mogelijk benutten."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden