Gaat 3D-printen de wereldwijde handel om zeep helpen?

3D-onderdelen voor auto's worden nu al volop gemaakt, zoals hier op een autoshow in Frankfurt. Beeld Hollandse Hoogte / Laif
3D-onderdelen voor auto's worden nu al volop gemaakt, zoals hier op een autoshow in Frankfurt.Beeld Hollandse Hoogte / Laif

Steeds meer producten zullen lokaal worden gemaakt op 3D-printers. Dat heeft gevolgen voor de handel en de transport, schrijven onderzoekers van ING.

De opmars van 3D-printen kan grote gevolgen hebben. De fabricage van goederen zal verhuizen van 'productielanden' als China en Mexico naar westerse landen. Internationale handelsstromen nemen af, wat nadelig kan zijn voor een handelsland als Nederland. En als de VS veel producten met 3D-printers maakt, hoeft het land veel minder te importeren.

Dit schrijven onderzoekers van ING in een studie over de gevolgen van 3D-printen. De studie geeft niet weer wat er kan gebeuren, maar wat er gaat gebeuren als het huidige tempo van investeringen in 3D-printen aanhoudt en als de technologie verder voortschrijdt zodat 3D-printen een bredere toepassing krijgt, zegt onderzoeker Raoul Leering. Het zou kunnen, zegt hij, dat in 2060 meer dan de helft van alle producten met 3D-printen wordt gemaakt. Het is ook mogelijk dat dat percentage al in 2040 wordt benaderd.

3D-printen, een productietechniek waarbij een 'printer' een product laagje voor laagje opbouwt, wordt nu met name toegepast in de machinebouw, de lucht- en ruimtevaart, de auto-industrie en bij de fabricage van medische hulpmiddelen zoals kunstheupen en -knieën. Meestal gaat het om producten die in kleine hoeveelheden worden gemaakt - al maakte Honda al een geprinte auto en Ikea een geprinte stoel. In de auto-industrie gaat het bijvoorbeeld om onderdelen voor luxe-auto's, in de machinebouw om mallen en armaturen. "Massaproductie met 3D-printers is wel mogelijk maar dan moet je honderd van die printers naast elkaar zetten. Dat is veel duurder dan wanneer je gewone machines gebruikt", zegt Leering.

Massaproductie

Maar dat zal veranderen, zegt hij. Sommige 3D-printers zijn tien tot honderd keer zo snel als de vorige generatie printers. "Als dat doorzet, en er ook andere producten met die printers kunnen worden gemaakt, dan wordt massaproductie met 3D-printers wel mogelijk", zegt Leering. Dan wordt 3D-printen veel goedkoper en wordt het mogelijk die massagoederen dichtbij afzetmarkten te produceren. Dan kunnen de VS de auto's maken die nu uit Mexico komen. Dan kan Nederland weer producten maken die het ooit maakte, maar die nu elders worden gefabriceerd. Dan kunnen andere landen dat ook en zal er minder worden gehandeld.

Ook voor burgers kunnen de 3D-printers trouwens grote gevolgen hebben. Het is, stellen de onderzoekers van ING, denkbaar dat zij zelf een printer aanschaffen en daarmee vervolgens producten gaan maken. Dan worden ze 'prosumers': producent en consument tegelijk. Maar omdat niet iedereen dat zal kunnen en willen, zal de industrie toch producten blijven maken, denken de onderzoekers - met de kennis en de bijbehorende vermoedens van nu.

Lees ook: 3D-printen voor een betere wereld

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden