Gaat 130 op de A2 er dan toch van komen?

Kamermeerderheid is voor, maar de rechter kan het tegenhouden

Op de hele A2 tussen Utrecht en Amsterdam mag vanaf volgend jaar 130 kilometer per uur worden gereden: vanaf 1 januari van 19.00 uur tot 06.00 uur, in de loop van volgend jaar ook de rest van de dag. Dat wil VVD-parlementariër Barbara Visser. Regeringspartner PvdA steunt haar, waardoor er een meerderheid in de Tweede Kamer achter het plan staat.

Al sinds de opening van de verbrede snelweg in 2010 gaat het hierover. Gaat het nu echt gebeuren?

Er is vooralsnog alleen een Kamermeerderheid. Minister Schultz (VVD, infrastructuur en milieu) heeft nog geen besluit genomen. Maar de kans dat ze ermee aan de slag gaat, is groot. Haar beleid is altijd geweest: overal 130, tenzij dat niet kan, bijvoorbeeld vanwege de verkeersveiligheid, geluidshinder of luchtverontreiniging.

In 2012 leidde dat ertoe dat ongeveer op de helft van de Nederlandse snelwegen de snelheid werd verhoogd. Voor de A2 werd toen besloten dat de snelheid alleen op het tracé tussen Utrecht en Vinkeveen 's avonds en 's nachts omhoog kon. Omliggende gemeenten waren woedend en spanden een rechtszaak aan. De uitspraak wordt over een paar weken verwacht.

Zou het daar nog spaak op kunnen lopen?

Dat is niet ondenkbaar. Eerdere snelheidsverhogingen zijn door gerechtelijke uitspraken alweer teruggedraaid. Dat gebeurde op de A10 West bij Amsterdam. Nadat de rechter vorig jaar oordeelde dat Schultz de snelheidsverhoging van 80 naar 100 niet zorgvuldig had voorbereid, keerde ze op haar schreden terug. Iets vergelijkbaars gebeurde met de A13 bij Rotterdam-Overschie. Het is dus nog mogelijk dat de snelheid op de A2 bij Utrecht naar beneden gaat, in plaats van omhoog.

Automobilisten staan te juichen, want deze luttele kilometers snelweg waren vorig jaar goed voor 31 procent van alle snelheidsovertredingen. Maar was er met omliggende gemeenten ooit niet afgesproken dat het 100 kilometer per uur zou blijven?

Dat is vaak naar voren gebracht door gemeenten als Stichtse Vecht en de Ronde Venen. Maar dat klopt maar half. Toen het besluit werd genomen om deze snelweg van twee keer drie naar twee keer vijf rijstroken uit te breiden, was 100 kilometer per uur 'in de mode'. Men vond het goed om energie te besparen, en wilde het milieu sparen. Maar het is niet zo dat deze gemeenten die lage snelheid hebben bedongen. Aan de andere kant: die 100 stond in alle overheidsdocumenten. Als er 130 had gestaan, hadden zij zich mogelijk heftig verzet. Die lagere snelheid zorgde er dus wél voor dat de A2 hier zonder veel gedoe kon worden verbreed.

In 2012 ging de snelheid al gedeeltelijk omhoog. Als het toen niet over de gehele linie kon, waarom zou het dan nu wel kunnen?

Met de verkeersveiligheid heeft dat weinig te maken. Als er al ongelukken plaatsvinden, dan is dat vooral omdat iedereen er door het gebruik van de cruisecontrol in slaap sukkelt. Het ging destijds vooral over geluidsoverlast en luchtkwaliteit. Volgens VVD-parlementariër Visser zou geluidsoverlast met wat extra geluidsschermen best kunnen worden tegengegaan. In 2012, midden in de crisis, lagen dergelijke uitgaven gevoelig. Maar nu het economisch beter gaat, speelt dat minder.

Verder valt er sinds kort op het gebied van luchtkwaliteit mogelijk een mouw aan te passen, denkt een woordvoerder van minister Schultz. Zij wijst op het nieuwe programma Aanpak Stikstof, waarmee extra uitstoot op de ene plek elders wordt gecompenseerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden