Gaan we om Lyon heen of pakken we de tunnel? Misschien is het tijd er gewoon eens te stoppen.

Lyon is een van de grootste Franse steden, cultureel centrum van het zuiden, een plek die bol staat van de geschiedenis maar helaas slechts bij weinigen bekend als een plaats waar je ook kunt stoppen. Ter hoogte van Lyon willen we vérder, langs de Autoroute du Soleil naar de Middellandse Zee, naar de Alpen om te skiën of op de terugweg toch minstens nog een paar honderd kilometer voordat we gaan overnachten.

In 43 voor Christus verrezen op de heuvel Fourvière, waar nu de beruchte tunnel onderdoor gaat, de contouren van Lugdunum, het tegenwoordige Lyon. Het amfitheater waar nu iedere zomer het muziek-, dans- en theaterfestival Nuits de Fourvière plaatsvindt, dateert uit die tijd. In het begin van onze jaartelling concurreerde Lyon met Arles als hoofdstad van de regio. Maar Lyon ligt gunstiger (ten opzichte van de Atlantische Oceaan, Italië en met de Rhône voor de deur) en bovendien kreeg de stad van keizer Augustus het monopolie op de wijn, wat ongetwijfeld heeft bijgedragen tot haar welvaart en reputatie.

De suprematie van Lyon bestendigde in de vijftiende eeuw. Karel de Achtste installeerde zich in wat toen de rijkste en dichtstbevolkte stad van Frankrijk was. Italianen, op de vlucht voor de oorlog in hun land, introduceerden er de zijde-industrie. De wijk Croix Rousse was het hoofdkwartier der canuts (zijdewevers).

'Lyon verzet zich, Lyon is niet meer' decreteerden de Revolutionairen in 1793. Na een lange belegering trokken de Republikeinse troepen de stad binnen, waarna hun aanvoerder Fouché zich de bijnaam 'de mitrailleur van Lyon' verwierf om de manier waarop hij het decreet ten uitvoer bracht. Napoleon was de stad beter gezind en schonk haar het weidse Place Bellecour. De zijdewevers zagen de tijden veranderen en in de jaren dertig van de negentiende eeuw gingen zij met een aantal sociale eisen de straat op. Hun opstand eindigde in een bloedige nederlaag.

Tijdens de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog gold Lyon als hoofdstad van het Franse verzet. Helaas viel Jean Moulin, Frankrijks bekendste verzetsheld, hier in Lyon in handen van Klaus Barbie. Diens proces is later eveneens een markeringspunt van de geschiedenis van Lyon geworden.

In 1998 heeft de Unesco een groot deel van Lyons historische centrum aangemerkt als werelderfgoed. Buiten de competentie van de Verenigde Naties valt de gastronomische kwaliteit van Lyon en omstreken, maar ook die verdient het om voor de eeuwigheid bewaart te blijven. De keuken van Lyon kenmerkt zich door pure, niet gezochte smaken. Het gezegde 'een goede kok voegt niks toe, maar behoudt wat erin zit' is de basis van ieder recept.

Op de twee grote stations van Lyon komen ieder uur hoge snelheidstreinen uit Parijs (slechts twee uur doen ze erover), in de spitsuren zelfs ieder halfuur. Rondom het station La Part Dieu vindt u de Holiday Inn en dergelijke hotels, het andere, Perrache, brengt u dichter bij de oude stad. U hoeft uw trein er niet op uit te kiezen, want met het openbaar vervoer komt u toch wel waar u wezen wilt.

Het belangrijkste vliegveld van Lyon is het Aeroport Saint-Exupéry (de naam is, samen met een miezemuizerig standbeeldje in het centrum, het enige eerbetoon dat de stad aan de beroemde vliegenier-schrijver brengt en, ook al is het een mooi vliegveld, dat is een schande). 'Saint-Ex' ligt ongeveer 25 kilometer ten oosten van Lyon, het andere vliegveld, Bron, op 10 kilometer ten zuidoosten. Er zijn goede busverbindingen naar de stad vanaf beide vliegvelden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden