’Ga uit van wat het kind wél kan’

„We kijken in het speciaal onderwijs op een heel negatieve manier naar kinderen”, zegt commissaris voor jeugdbeleid Steven van Eijck. „We benadrukken telkens wat ze niet kunnen, terwijl ze vaak zo veel wél kunnen.”

Van Eijck heeft het jeugdbeleid in Nederland drie jaar gevolgd en meermaals in rapporten aanbevelingen gedaan aan het kabinet over hoe het beter kan. Gisteren presenteerde hij zijn laatste onderzoek, naar de sterke groei van het aantal kinderen met gedragsproblemen in het speciaal onderwijs. Zijn voornaamste conclusie: de leerling staat in het speciaal onderwijs niet centraal, maar het aanbod. En daardoor is een ’zeer zorgelijke situatie’ ontstaan.

Van Eijck: „Mijn advies aan het kabinet: je moet zorgen dat je jongeren beter bereikt door ze onderwijs te bieden waar ze wat aan hebben. Nu laten we kansen lopen, met als gevolg problemen in de toekomst. Want juist deze jongeren, die al gedragsproblemen hebben, gaan overlast veroorzaken. Die kom je straks weer tegen in de jeugdgevangenis.”

Er is volgens hem een ’explosieve groei’ van het aantal kinderen met gedragsproblemen op zowel gewone als speciale scholen. Dit komt niet doordat er meer kinderen zijn met gedragsproblemen dan vroeger, legt hij uit. „De eisen die de maatschappij aan kinderen stelt, zijn veranderd. Kinderen hebben door de mobiele telefoon, de computer, de media, veel meer communicatieve vaardigheden nodig dan vroeger. En deze kinderen hebben die vaardigheden vaak niet.”

De mogelijkheid om extra financiële steun te krijgen voor gedragsproblemen op de gewone school heeft dit probleem duidelijk gemaakt, want er is massaal gebruik van gemaakt. „Die invoering is een groot succes, want het heeft dit probleem manifest gemaakt.”

De zorg die de leerling daarmee krijgt, is echter onvoldoende. „Leraren zouden bijvoorbeeld een behandelingsplan moeten maken waarin staat wat het doel van de extra hulp is. Maar dat is niet de praktijk.”

Ook wordt volgens hem slecht gedrag van reguliere scholen beloond. Want als een school zegt niet goed voor een kind met een gedragsprobleem te kunnen zorgen, krijgt het extra financiering. Terwijl een school die een goed zorgsysteem heeft en het kind zelf opvangt, niets krijgt. „Er is een premie op het leveren van ontoereikende zorg.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden