Fyra-topman Manfellotto vindt zichzelf het grootste slachtoffer

Verontwaardigd, was hij. Boos. Verbijsterd zelfs. De Italiaan Maurizio Manfellotto, topman van fabrikant AnsaldoBreda, speelde gisteren in het gebouw van de Tweede Kamer de vermoorde onschuld. En er was de nodige stoere taal: "Wij kunnen in de herfst vijf van onze hogesnelheidstreinen op de rails hebben. Dat is veruit de beste optie voor de reiziger", zei hij in de wandelgangen tegen journalisten.

De bouwer van de inmiddels gestrande Fyra (V250-treinen) was op uitnodiging van het Nederlandse parlement naar Den Haag afgereisd. Manfellotto bleek niet gekomen om kritische vragen te beantwoorden. Liever trok hij ten strijde tegen "het onrecht" dat zijn bedrijf is aangedaan. De Italiaan sprak over "verrassend gedrag" van de Nederlandse en Belgische Spoorwegen - NS en NMBS - die beide hebben besloten het contract met AnsaldoBreda te ontbinden. "Ik kan nog steeds niet begrijpen dat diezelfde treinen die zijn getest, aanvaard en waar handtekeningen voor zijn gezet, nu aan de kant staan."

De treinen deugen en zijn veilig, betoogde hij. De echte problemen ontstonden volgens hem toen in januari een sneeuwstorm over het land trok en de Fyra op hoge snelheid bleef rijden. Manfellotto: "Iedereen in Nederland weet dat als het hard sneeuwt het hele land platligt, zeker het openbaar vervoer." Het is een bewering die de NS moeilijk kunnen weerleggen. Wat het spoorbedrijf had moeten doen, zei de Italiaanse topman, is een veegtrein laten rijden of de snelheid verlagen. "Die maatregelen zijn niet genomen."

Manfellotto zei "zijn verantwoordelijkheid te nemen", maar waarvoor precies, bleef onduidelijk. Hij hekelde "het gebrek aan respect" voor de technici die "met man en macht" aan de flitstreinen hebben gesleuteld. Hij schermde met een boodschap van staatssecretaris Mansveld, die hem op 14 januari complimenteerde met de goede dienstregeling van de Fyra: '91 procent op tijd'. Enkele dagen later volgde de beruchte sneeuwbui. "Daarna veranderde de houding van de spoorbedrijven radicaal."

Het Italiaanse bezoek was kort en krachtig, maar liet vele vragen onbeantwoord. Bijvoorbeeld hoe het kan dat in Denemarken eveneens grote problemen zijn met door AnsaldoBreda gebouwde treinen. Manfellotto bevestigde wel dat een van de door de Denen afgekeurde treinen enkele jaren geleden aan de Libische leider Kadafi is geleverd. "Maar dat was voor mijn tijd."

Op een vraag van PvdA-Kamerlid Duco Hoogland, of Manfellotto bereid is mee te werken met de parlementaire enquête, zei hij: "Ik heb niets te verbergen. Ik kom als mijn agenda het toelaat."

NS-topman Bert Meerstadt en zijn NMBS-collega Marc Deschee- maecker, die gisteren ook vragen van de Kamerleden beantwoordden, gingen niet in op de beschuldigingen van Manfellotto. Descheemaecker: "Wij laten deze zaak over aan de goede zorg van de rechter."

Maar de Fyra rijdt toch nog?
Nee hoor, u bent niet gek: de Fyra rijdt nog. Twee keer per uur tussen Amsterdam en Breda. Het zijn echter niet de beruchte AnsaldoBreda V250-treinen (onderste foto), maar ouderwetse Traxx-locomotieven, gespoten in hetzelfde rood-roze en wit en met hetzelfde logo (bovenste foto). Misleiding ligt op de loer.

Dankzij het nieuwe spoor doen deze 'gewone' treinen er iets meer dan een uur over om via Schiphol en Rotterdam Breda te bereiken. De locomotieven hebben geen vergunning om ook over de grens op hogesnelheidsspoor te rijden. Daarvoor hadden NS dus nieuwe flitstreinen besteld. Fyra had een merknaam moeten worden, een paradepaardje van de NS. Om in de Fyra te mogen, moeten reizigers toeslag betalen.

Omdat de V250-treinen later klaar waren dan verwacht, hadden de NS alvast een aantal gewone treinen vermomd voor binnenlands gebruik. Pas eind vorig jaar reden ook de eerste Fyra's naar Brussel, maar dat duurde slechts een maand. Het is wachten tot de NS de nep-Fyra's weer gewoon geel schilderen en intercity noemen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden