Fyra moest het in een keer goed doen

Tony Smulders Senior, inkoper rollend materieel NS van 1999 tot en met 2005 Beeld anp
Tony Smulders Senior, inkoper rollend materieel NS van 1999 tot en met 2005Beeld anp

De snelle treinen die zouden gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid moesten het meteen goed doen. Voor proefritten was nauwelijks tijd. Dat bleek vrijdag tijdens de verhoren van de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

Gezien de krappe planning voor de productie van de flitstreinen, was er geen tijd voor proefritten, stelde de commissie, die te weten wil komen waarom de snelle trein Fyra veel te laat ging rijden en door grote technische mankementen al snel weer van het spoor verdween.

Tony Smulders, inkoper rollend materieel bij de NS, erkende dat het 'lastig" zou zijn om proefritten te doen. De planning voor de productie was krap, de trein zou net in drie jaar gebouwd kunnen worden. Maar er waren wel onzekerheden, zei Smulders, omdat het ging om nieuwe ontwerpen. Bestaande treinen voldeden niet aan de eisen die de overheid stelde.

Onzekerheden
De Fyra was geen goedkope 'Aldi-trein', aldus Smulders. De Fyra was ongeveer even duur als de trein van de laatste concurrent in de aanbesteding, het Franse Alstom. De Fyra was ook beter. Volgens Smulders was de Fyra in een eerdere fase van de aanbesteding zelfs iets duurder dan de trein van Alstom.

Volgens het bestaande beeld zag NS zich gedwongen met het goedkope AnsaldoBreda in zee te gaan omdat er geen geld was voor een duurdere en betere trein.

null Beeld EPA
Beeld EPA
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden