Fusie van Spaanse hotelreuzen Barceló en NH Hoteles in de maak

Logo van het Spaanse NH Hotels op een hotel in Madrid.Beeld REUTERS

De Spaanse hotelketen Barceló wil fuseren met de eveneens Spaanse NH Hotel Group, die 36 hotels in Nederland heeft. NH reageert nog afhoudend.

De NH Hotel Group uit Madrid heeft bevestigd dat het concern een fusievoorstel van concurrent Barceló heeft ontvangen. Barceló, begonnen als familiebedrijf op Majorca, wil fuseren met NH Hotel Group en een belang van 60 procent in het nieuwe hotelbedrijf. Daarnaast eist Barceló een meerderheid in de raad van bestuur van de fusieonderneming.

Barceló waardeert de eigen onderneming hoger dan NH Hotel Group en vindt om die reden een meerderheidsbelang gerechtvaardigd. In aantallen hotels is NH echter fors groter, met bijna vierhonderd hotels tegen de ruim 230 van Barceló.

Een woordvoerder van Barceló laat weten dat het bedrijf verwacht dat een fusie heel positief kan uitpakken. “Niet alleen voor de twee bedrijven, maar ook voor de gehele Spaanse hotelbusiness. Samen kunnen wij beter de hevige Amerikaanse concurrentie te lijf.”

NH Hotel Group, in Nederland bekend van hotel Krasnapolsky op de Dam in Amsterdam en Jan Tabak in Bussum, bestempelt het fusievoorstel echter als ‘ongevraagd’. En ongewild, blijkt uit de reactie van een zegsvrouw van NH Hotel Group Northern Europe. “Wij hebben er niet om gevraagd en het voorstel is niet bindend.”

Het bedrijf heeft net een driejarige groeistrategie naar buiten gebracht, waaruit blijkt dat de hotelonderneming op eigen kracht verder wil uitbreiden. “Daar houden wij gewoon aan vast”, aldus de NH-woordvoerster.

NH wil ondermeer groeien in het luxe-segment en zijn geografische voetafdruk verder vergroten, zowel binnen landen waar de hotelketen al actief is als in nieuwe toeristische markten. Het verder verhogen van de efficiency en het terugbrengen van de kosten zijn belangrijke pijlers onder de eigen groeistrategie.

Beurskoers

Een fusie waarbij Barceló een meerderheidsbelang krijgt, lijkt vooralsnog niet in deze strategie te passen. Maar ongevraagd of niet, het fusievoorstel ligt er wel.

De Spaanse zakenkrant Expansión heeft de aandeelhouders van het beursgenoteerde NH al een worst voorgehouden door een berekening los te laten op het fusievoorstel. Dat zou voor de NH-aandeelhouders een premie inhouden van meer dan een kwart op de gemiddelde beurskoers in de afgelopen drie maanden. Het aandeel NH spoot gisteren naar aanleiding van het fusienieuws omhoog op de aandelenbeurs van Madrid.

Als het – wellicht mede onder druk van aandeelhouders – toch tot een fusie zou komen tussen de twee Spaanse hotelreuzen zou daarmee het grootste hotelbedrijf van Spanje ontstaan met 630 hotels in met name Europa en Latijns-Amerika.

De geschiedenis van NH Hotel Group gaat terug naar 1978, toen in het Noord-Spaanse Pamplona het eerste hotel werd geopend. Anno 2017 is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal concern met een kleine vierhonderd stadshotels in dertig landen, waaronder 36 in Nederland. Barceló Hotel Group, de hotelpoot van de Barceló Group, heeft meer dan 230 4- en 5-sterren hotels in steden en op zonbestemmingen. Dat komt neer op 50.000 hotelkamers in 21 landen.

Technische innovatie

Een fusie zoals deze zou wel passen in de internationale langetermijntrend van consolidatie in het hotelwezen. Binnen de hotelbranche wordt het ook steeds belangrijker voor hotelketens om zich te onderscheiden. Klantbinding en een persoonlijke benadering zijn hier de toverwoorden. “Het gebruik van technologie en data-analyse om het de hotelgasten zo veel mogelijk naar de zin te maken is daarbij in opmars”, zegt hotelexpert Sonny Duijn van ABN Amro.

Denk aan de zogenoemde keyless entry (geen sleutel meer nodig voor je hotelkamer) en stemgestuurde apparaatjes die na een opdracht van de hotelgast ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de gordijnen automatisch worden gesloten. “In het licht van dit soort technologische innovaties kan een fusie tussen hotelketens meer financiële slagkracht opleveren om mee te kunnen gaan met deze internationale trends.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden