Functionele potpourri markeert komst Gatti bij RCO

Klassiek

Concertgebouworkest

RCO Opening Night

****

Het weegt achtenveertig gram, is vierenveertig centimeter lang en gemaakt van goud, en sinds kort in het bezit van dirigent Daniele Gatti: het ceremoniële dirigeerstokje van Eduard van Beinum, die tussen 1945 en 1959 het Concertgebouworkest leidde.

Gatti is de zevende en kersverse chef van het orkest. Om zijn plaats in de rij maestro's te bevestigen, kreeg hij het stokje als symbool uitgereikt door minister Bussemaker, voordat hij zijn eerste officiële chefsconcert zou dirigeren.

Een feestelijk moment, in een feestelijk aangekleed Concertgebouw. Men had zich ervoor opgedoft. De inauguratie van de vierenvijftigjarige Italiaan vond plaats tijdens de RCO Opening Night: lopend buffet plus concert in black tie, een vorig jaar ingezette traditie om de start van het seizoen te markeren. Luisteraars konden meegenieten via Radio 4 en televisiezender Mezzo zond live uit.

Al even feestelijk was de aanwezigheid in de Amsterdamse zaal van het JeugdOrkest Nederland, dat een kort moment het podium deelde met zijn grote broer. Dat zit zo: het Concertgebouworkest heeft het project 'Side by side' ontwikkeld. Tijdens de Europatournee, waarin het gezelschap de komende seizoenen de Europese lidstaten (inclusief Engeland) zal aandoen, staat er telkens een onderdeel geprogrammeerd met het jeugdorkest ter plekke.

Euforie: zitten naast de professional op een toppodium, samen smullen van een goed stuk muziek. De jongens en meiden, tweeëndertig man sterk, hadden zich onder hun eigen dirigent Jurjen Hempel voorbereid op Beethovens Ouverture 'Egmont'. Gatti besloot: daadkracht past deze muziek, en zo geschiedde. Een potige klank vulde de Grote Zaal.

Een ander hoogtepunt van de avond vormde het optreden van Christian Gerhaher. Voor het eerst sinds 2008 was de Duitse bariton weer te gast bij het orkest; hij soleerde in Mahlers 'Lieder eines fahrenden Gesellen'.

De muziek klonk als nieuw. Gerhaher is de denker onder de zangers, hij spreekt je toe, intiem, onopgesmukt, hij houdt zich verre van een gepolijst geluid en doet je op die manier de oren spitsen. Dat het orkest reageerde met een brutalere, transparante toon maakte de uitvoering spannend tot en met.

Gatti en de zijnen leidden Mahler in met een fluwelen Schubert, de Derde entr'acte uit 'Rosamunde'. Donzige orkestkwaliteiten voerden de boventoon, tegengesteld aan de Verdi-ouverture en 'Fontane di Roma' van Respighi. De potpourri aan stukken, die vooral functioneel is op een dergelijke avond, gaf Gatti de gelegenheid om zijn veelkleurig palet te delen met het publiek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden