Fuhler zoekt avontuur in exotisme

Maandag in De Synagoge in Tilburg.

Hoe dan ook, met Carduelis Carduelis richt Fuhler zich op een dappere verkenning van het grensgebied tussen compositie en improvisatie. In het BIM-huis presenteerde de groep het resultaat van een recente compositie-opdracht van de provincie Drenthe, waar Fuhler is geboren en getogen. Twee stukken zetten een typische Drentse sfeer. In 'Scheuvelen' verschenen de raadselachtige schimmen van de Drentse venen. En in 'En hij snitterde deur siem lange boord' plaatste Fuhler een traditioneel bruiloftslied tegenover komisch en dramatisch knap uitgewerkte muziek.

Voor de gelegenheid was het sextet uitgebreid met de Drentse mezzosopraan Jannie Pranger. Voor de pauze had zij al een aandeel gehad in Fuhlers' Raadselcanon', maar in het met scherp accent gezongen 'En hij snitterde' kwam haar plooibare stem pas goed tot haar recht.

Fuhler schrijft bijzondere, door eigentijdse 'klassieke' meesters als Morton Feldman beinvloede muziek, waarin hij de meest uiteenlopende zijpaden durft te betreden. De serene schoonheid van 'Scheuvelen' contrasteerde fraai met de grappige inslag van 'En hij snitterde''. In 'Riedel' en 'De Schoen en Het Idee' verwerkte hij tegenstellingen tussen stilte/verstildheid en dynamiek. En in 'Rafels' stelde hij variatie en geestige wendingen centraal. Hierin bespeelde hij het binnenwerk van de piano als een Japanse koto, terwijl Michiel Scheen's synthesizer klonk als een piano.

In Carduelis Carduelis wordt Fuhler, begeleid door evenzeer in avontuurlijke muziek geinteresseerde generatiegenoten als Scheen, violiste Alison Isadora, bassist Jan Nijdam en trombonist Joost Buis. Het zesde lid, klarinettist Ab Baars, is al wat ouder, maar even fris van geest.

Fuhler mag dan als leider de meeste muziek schrijven, ook andere leden leveren belangrijke compositorische bijdragen. Nijdams 'De Pekelkar' koppelde een bijna middeleeuwse sfeer aan frisse improvisaties. Isadora's nog titelloze werk klonk voorzichtig en bedeesd, maar behoudt zijn spanning. En Scheens 'Topaan' bleek een lekker grillig en dynamisch stuk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden