Fuchs gaat Nieuwe Kerk als theater gebruiken

AMSTERDAM - Het Stedelijk Museum in Amsterdam gaat in de komende tijd met delen van zijn collectie de boer op. Het museum is daarvoor in een driehoeksoverleg gestapt met de Nieuwe Kerk in Amsterdam en het Staats Hermitage Museum in het Russische Sint-Petersburg. In dat laatste museum begint al op 8 juni een presentatie van Nederlandse kunst uit de periode 1945-1985 uit de collectie van het Stedelijk. Op zijn beurt maakt de Hermitage een overzicht van antieke beelden uit zijn eigen verzameling, die tussen december 2002 en april 2003 in de Nieuwe Kerk in Amsterdam te zien zullen zijn.

Samenwerking tussen Hermitage en Nieuwe Kerk bestaat al langer, die tussen het Russische museum en het Stedelijk is echter nieuw. Zoals het ook voor de eerste keer is dat moderne kunst uit Nederland in het Russische museum is te zien. Directeur Mikhail Piotrovski van de Hermitage: ,,We zijn erg geïnteresseerd in Nederlandse kunst. U weet dat wij een grote collectie Nederlandse schilders uit de Gouden Eeuw bezitten. Daarnaast hebben we een collectie negentiende-eeuwse Nederlandse schilderkunst, die waarschijnlijk de beste is buiten Nederland zelf. Aan de moderne kunst uit Nederland hebben we niet eerder aandacht besteed.'' Het Stedelijk stuurt werken van dertig kunstenaars, onder wie Karel Appel, Constant, Ad Dekkers, Carel Visser, Jan Dibbets, René Daniëls en Marlene Dumas naar Sint-Petersburg.

Zomer 2003 reist andermaal een collectie werken, dit keer uit de Cobra-periode, naar de Noord-Russische havenstad. Sint-Petersburg viert dan zijn driehonderdjarige bestaan. De stad is gesticht door de toenmalige tsaar Peter de Grote, die Amsterdam als voorbeeld van een moderne stad aan zijn landgenoten stelde. De Cobra-expositie is een cadeautje van Amsterdam aan het voormalige Leningrad. Rudy Fuchs, directeur van het Stedelijk Museum: ,,De Nederlandse en Russische moderne kunst verschillen wezenlijk van elkaar op het punt van zijn ontstaan. In Nederland was Cobra direct na de Tweede Wereldoorlog de belangrijkste verniewingsbeweging. In Rusland zie je dat de schilders zich lange tijd op het sociaal-realisme en het wat abstractere expressionisme hebben georiënteerd. het leek ons goed het Russische publiek, zowel als de Russische kunstenaars als het ware een alternatief voor de moderne kunst voor te houden.''

Te beginnen in de zomer van volgend jaar wil het Stedelijk Museum drie jaar achter elkaar in de Nieuwe Kerk een zomerpresentatie houden, die naar het zich laat aanzien spectaculair wordt. Fuchs: ,,Ik heb de Nieuwe Kerk altijd als een theater gezien. Het gebouw heeft als voordeel boven een museum dat de architectuur er van nature de hoogte in gaat. Dat heeft een vreemd effect op de vloer. Ik wil dat graag uitbuiten. De eerste keer zal de kerk op verschillende niveaus vol staan met beelden en installaties. Een jaar later, in 2003, komt er een éénmanstentoonstelling rond Daniel Buren, die op de architectuur van het gebouw wil inspelen. In 2004 tonen we zeer grote schilderijen en ruimte-vragende video-installaties, van onder anderen Bill Viola, Bruce Naumann, Aernout Mik en Julian Schnabel. We hebben daarvoor in het museum meestal weinig mogelijkheden.''

Op de achtergrond speelt het feit mee dat het Stedelijk Museum hoogstwaarschijnlijk na de zomer van 2002 gaat sluiten vanwege de voorgenomen verbouwingsplannen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden