Review

Frivole klankcadeautjes voor jubilerend Holland Festival

’6x10’ door het Schönberg Ensemble olv Reinbert de Leeuw en Nieuw Amsterdams Peil, met Cristina Zavalloni (zang), David Kweksilber (klarinet) en Susanne van Els (altviool) op 30 mei in Muziekgebouw aan ’t IJ.

Het Holland Festival wordt dit jaar zestig, maar ze waren dat zelf bijna vergeten. Dat heeft wel iets sympathieks: zó opgaan in het bedenken van mooie, internationaal uitstralende programma’s dat je helemaal niet meer aan je eigen verjaardag denkt. Gelukkig vertoont de zestigjarige verder geen tekenen van ouderdom of slijtage. Integendeel.

Toen het Holland Festival begin dit jaar dus zijn jubileum ineens herinnerde, werd het idee bedacht om zes Nederlandse componisten (drie generaties) ieder een stukje van tien minuten te laten schrijven: 6 x 10 = zestig! De meeste componisten hadden nog wel een gaatje in hun agenda, anderen gaven de jarige een bewerking van een eerder stuk cadeau.

De maffe samenkomst van een zestal heel verschillende componisten – een combinatie die je waarschijnlijk nooit in het wild tegen zou komen – mondde woensdag uit in een even bont als vrolijk concert in het Amsterdamse Muziekgebouw. De problemen van de kosmos en de gehele mensheid gingen voor een avond de ijskast in. Iedereen liet zich van zijn uitgelaten kant horen.

Zo maakte Martijn Padding (1956) met ’Three Summer Pieces’ een fris obstinaat stuk vol verrassingen voor het voortreffelijk spelende Nieuw Amsterdams Peil. De hoofdrol was voor slagwerkster Peppie Wiersma, die in elk van de drie delen het laatste woord had met haar vreemde attributen: het eerste deel eindigde met een enorme honk op een claxon, het tweede met de knip van een heggeschaar, het derde met een glasachtig ’zzzzzinnnggg!’ van een aangewreven aluminium buis.

Een generatie verder wist Robert Zuidam (1964) met ’Uwe leipe mastdramnis’ in zes minuten een naar meer smakend voorproefje te geven van een werk dat uiteindelijk een liedcyclus moet gaan worden. Grillige melodieën in fluit, hobo, klarinet en hoorn die zich kringelend losmaakten uit de volgezogen klanken in de rest van het Schönberg Ensemble.

Goed geschreven stukken ook van Guus Janssen (met kleurig solerende sterklarinettist David Kweksilber), Reza Namavar (een exotisch altvioolconcert voor Susanne van Els) en Bart de Vrees (lekker opgewonden slagwerk en De Leeuw op toy piano).

Louis Andriessen (1939) is de zestig jaar van het Holland Festival alweer gepasseerd, maar klonk woensdag met het boogiewoogiënde ’Hellende Fanfare’ (bewerking) en het melancholieke ’Letter for Cathy’ nog steeds als de jonge blonde oppergod van de Nederlandse muziek (vrij naar Herman Brusselmans). De gezongen brief ’Letter for Cathy’ was stemvirtuose Cristina Zavalloni op het lijf geschreven. Met een handjevol motieven, kleuren en instrumenten zo’n magie teweegbrengen: een song als een mini-opera in een paar minuten. Dat is echt feest.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden