Fris logo voor paprika’s en tomaten met minder bestrijdingsmiddelen

Een nieuw logo wijst de consument op milieuvriendelijk geteelde groente en fruit. Supermarkten vinden het een mooi initiatief.

Het nieuwe ’Weet wat je eet’-logo moet de consument milieuvriendelijk geteelde groente en fruit garanderen. Het logo is ontwikkeld door de milieubeweging en Hollandse kwekers.

Het initiatief komt uit de glastuinbouw, de primeur is aan vijf grote telers van paprika en tomaat. Alle vijf zijn lid van de telersvereniging Fresteem die 53 paprika- en tomatentelers overkoepelt en goed is voor 13 procent van de nationale tomaten- en paprikaproductie. „We hopen dat de supermarkten en de consument er interesse voor hebben”, zegt Maurice Wubben, woordvoerder van de telersvereniging. Waarschijnlijk zullen dan meerdere telers volgen.

De milieubeweging wil met het logo een ’race naar de top’ ontketenen, zegt Wouter van Eck, campagneleider van Milieudefensie. Het logo is volgens hem een logisch gevolg van de jaarlijkse ’gifmonitor’ waarmee Milieudefensie, Goede Waar & Co en Natuur en Milieu de bestrijdingsmiddelen op groenten en fruit in de supermarkt in kaart brengen. Het logo is volgens hem het bewijs dat ’schoon’ produceren ook mogelijk is. „Deze telers geven we nu een schouderklopje”, aldus Van Eck. „Na biologisch is dit de beste keus.”Â

Daarvoor mogen de telers ten hoogste drie bestrijdingsmiddelen gebruiken, waarbij ze bovendien ver onder de wettelijke toegestane hoeveelheid moeten blijven. Ook moeten zij afzien van de middelen die de milieubeweging vorig jaar op een zwarte lijst plaatste en zullen ze hun energieverbruik, lichtoverlast en lozingen op sloot of riool moeten aanpakken.

Supermarktkoepel Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) looft het initiatief. De gifmonitor was het CBL jarenlang een doorn in het oog, wat tot hoogoplopende ruzies leidde. „Interessant dat milieuorganisaties nu positief campagne gaan voeren”, zegt Marc Jansen van het CBL. Hij vraagt zich wel af of de consument het logo zal oppikken want ’Weet wat je eet’ staat toch vooral bekend als een negatieve campagne.

Vraag is ook of met dit positieve logo de vrede getekend kan worden tussen de supermarktbranche en milieuorganisaties. „De consument kan op ons blijven rekenen: we gaan natuurlijk gewoon door met de gifmonitor”, verzekert Van Eck. De gifmonitor leert dat vooral importproducten te veel of in Nederland verboden bestrijdingsmiddelen bevatten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden