FrieslandCampina zoekt toppers

amersfoort – Zuivelbedrijf FrieslandCampina steekt de komende jaren extra geld in zuiveldranken, speciale kazen en kindervoeding. Door in deze sectoren meer geld te verdienen moeten de verliezen bij het maken van kaas (bulkkaas, geen merkkaas) en melkpoeder ruimschoots worden gecompenseerd. Dit is de nieuwe strategie (’Route 2020’) van het bedrijf.

Het uitzetten van de koers was nodig na de fusie begin vorig jaar van Friesland Foods en Campina. Een van de zwaktes is dat het bedrijf een te breed productenpakket heeft. Bestuursvoorzitter Cees ’t Hart: „We zijn te gefragmenteerd. Bijvoorbeeld: in een land zijn we soms actief met drie merken. Dat moet er één worden. We willen overal nummer één of nummer twee worden.”

Een tweede probleem voor FrieslandCampina is de sterke schommeling van de melkprijs sinds de liberalisering van de zuivelmarkt. „Twee jaar geleden zagen we de hoogste melkprijs sinds dertig jaar. Vorig jaar was de melkprijs op het laagste niveau sinds dertig jaar”, zegt ’t Hart.

FrieslandCampina is een boerencoöperatie met als doel melk van de leden op te kopen tegen een goede prijs. De verwachting is dat de aanvoer van melk door de 17.000 leden de komende tien jaar met ongeveer 18 procent stijgt. Met melk verwerken tot bulkkaas en melkpoeder verdient het bedrijf niet of nauwelijks geld. Winst en groei kan het bedrijf bereiken met zuiveldranken, speciale merkkaas (Milner bijvoorbeeld) en kindervoeding. Uiteindelijk moet dit voldoende geld opleveren om boeren een goede prijs voor de melk te bieden.

Producten die weinig melk vragen en weinig toegevoegde waarde leveren worden mogelijk binnenkort niet meer gemaakt. Artikelen die geen winst brengen maar wel veel melk opsouperen blijft het bedrijf tegen zo laag mogelijke kosten maken. De toppers zijn de producten die veel geld in kas brengen en waarvoor veel melk nodig is.

De verkoop van zuiveldranken brengt al 25 procent van de omzet binnen bij de onderneming. „Alle drinken wereldwijd bestaat voor 17 procent uit zuivel”, zegt de bestuursvoorzitter ’t Hart. Hij meent dat de aandacht voor het vermijden van zwaarlijvigheid de verkoop van zuiveldrank, met minder suiker, kan stimuleren.

„Melk is een van de rijkste voedingsbronnen ter wereld”, zegt 't Hart. „Wij zijn ervan overtuigd dat wij nog meer met melk kunnen doen en nog meer voedingsstoffen uit melk kunnen benutten. We denken aan de introductie van nieuwe concepten die door de concurrentie niet te kopiëren zijn. In 2012 komen we met nieuwe grote dingen op de markt.”

Verder is 't Hart van plan om bedrijven over te nemen. Daarvoor heeft de onderneming al geld opzij gelegd. „Wij weten wie we willen hebben, maar de vraag is wie het eerste beschikbaar komt.”

FrieslandCampina moet de concurrentie aan met het Zwitserse Nestlé, de grootste van Europa, en het Franse Danone, nummer twee in Europa. Het Deense zuivelbedrijf Arla waagt zich steeds nadrukkelijker op de Nederlandse markt.

De omzet van FrieslandCampina was vorig jaar 8,2 miljard euro, de winst was 182 miljoen euro. Er werken wereldwijd 20.000 mensen. De fusie tussen Friesland Foods en Campina zou 175 miljoen aan kostenbesparingen opleveren in 2012. Het bedrijf gaat er nu vanuit dat er in dat jaar meer dan 200 miljoen minder wordt uitgegeven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden