Friesland wil nieuwe regels voor trekkers

Speciale routes, trekkers die harder dan veertig mogen en een kentekenplicht. Friesland wil drastische maatregelen voor landbouwverkeer.

Het mes snijdt aan twee kanten, zegt gedeputeerde Piet Adema over de plannen van de provincie Friesland met landbouwverkeer. Meest pikante voorstel is het verhogen van de maximumsnelheid voor trekkers naar tenminste veertig kilometer per uur. De provincie wil de trekkers toelaten op tachtig-kilometerwegen. Door de gevaartes uit de bebouwde kom te weren en van wegen waar ook fietsers en voetgangers komen, hoopt de provincie het aantal ongelukken terug te dringen. Jaarlijks gebeuren er in Friesland zo’n negentig ongelukken met landbouwvoertuigen, soms met dodelijk afloop. Friesland gaat de provinciale wegen uitrusten met passeerstroken, om ze beter geschikt te maken voor het zware landbouwverkeer.

Het is twijfelachtig of Friesland de ’veertig of harder’ voor elkaar krijgt. Een landelijke Initiatiefgroep Landbouwvoertuigen, met daarin landbouworganisatie LTO en Veilig Verkeer Nederland, adviseerde eind vorig jaar een maximumsnelheid van veertig kilometer. Adema betreurt dat: „Veel voertuigen zijn geclassificeerd voor vijfenvijftig kilometer.”

De Nederlandse regels voor land- en bosbouwtrekkers zijn nog grotendeels gebaseerd op de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Zo goedkoop mogelijk voedsel produceren, daar ging het om. Er werden aan trekkerbestuurders of hun voertuigen geen eisen gesteld. Sindsdien is alleen de maximumsnelheid verhoogd van zestien naar vijfentwintig kilometer per uur. De initiatiefgroep moest met regels komen die beter aansluiten bij het drukke verkeer en de zware trekkers van nu.

Voor Friesland gaan die voorstellen niet ver genoeg. De provincie wil een kentekenplicht en een verplichte apk-keuring, de initiatiefgroep is daar tegen. Volgens gedeputeerde Adema is de branche ten onrechte bang dat een verplicht kenteken tot extra belasting leidt.

De agrarische sector komt met een ander verhaal. Jasper van der Horst, van LTO Noord: „We hebben in Nederland tweehonderdduizend trekkers. Die komen lang niet allemaal op de openbare weg. De oudere machines bijvoorbeeld worden alleen op het erf gebruikt. Een verplicht kenteken draagt niet noemenswaardig bij aan het vergroten van de veiligheid. Een verplichte apk-keuring ook niet.”

Over een verplicht rijbewijs voor het besturen van grotere landbouwvoertuigen en meer voorlichting over landbouwverkeer zijn Friesland en LTO het wel eens. Nu kunnen tractorbestuurders die dat willen een trekkercertificaat halen, maar dat betekent alleen dat de houder zijn voertuig technisch kent. Adema: „Over interactie met andere verkeersdeelnemers zegt het niks.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden