Fries in meldkamer is niet altijd even handig

Uitbreiden privileges op gespannen voet met snellere hulp

ELLIS ELLENBROEK

Het uitbreiden van privileges voor Friessprekenden die naar noodnummer 112 bellen, staat op gespannen voet met snel optreden bij calamiteiten. Dat blijkt uit een rapport over het omgaan met melders die Fries spreken tegen de Meldkamer Noord-Nederland of het Noordelijk Politie Service Centrum (NPSC).

De provincie Friesland besloot tot het rapport nadat de Frysk Nasjonale Partij haar bezorgdheid had geuit over de behandeling van Friessprekenden bij de twee meldpunten.

Omdat het Fries de tweede landstaal is, hebben Friessprekenden in Friesland het recht om Fries te spreken, ook in hun contact met de overheid. Die overheid is niet verplicht in het Fries te antwoorden.

Het Noordelijk Politie Service Centrum in Groningen - waar telefoontjes naar politienummer 0900-8844 binnenkomen - heeft een protocol om Friestaligen tegemoet te treden. Daarin staat onder meer dat een centralist die zelf geen Fries verstaat op zoek gaat naar een collega die dat wel kan, of desnoods laat terugbellen.

Bij de nieuwe Meldkamer Noord-Nederland in Drachten komen 112-meldingen binnen. De meldkamer streeft naar een bezetting met een derde deel Friese medewerkers en probeert de Fries in eigen taal te laten spreken. Het beleid is echter niet vastgelegd.

"De meldkamer is helemaal niet gericht op het voeren van lange gesprekken", legt woordvoerder Roel Barkhof van de Meldkamer uit. En zoeken naar een Friestalige collega om naar door te schakelen, kost in geval van nood kostbare tijd.

Barkhof benadrukt dat men zich zonder speciale regels ook altijd redt met de vele bellers met een vreemde taal, of een Gronings of Drents accent. Die ervaring hebben ze ook bij bijvoorbeeld de meldkamer in Zuid-Limburg. Daar krijgen centralisten soms ook nogal onverstaanbare bellers, zegt woordvoerder Jolanda Dols. "Er is altijd wel iemand die het begrijpt."

Het adviesrapport van de provincie Fryslân schetst vier scenario's en raadt de top van het NPSC en de Meldkamer Noord-Nederland aan er een te kiezen. Sommige scenario's omvatten vergaande services, bijvoorbeeld dat elke centralist Fries verstaat én spreekt, of een keuzemenu waar Friezen voor Fries kunnen kiezen. Ook cursussen Fries, op basis van vrijwilligheid, voor centralisten worden aangeraden.

Ferd Crone, de burgemeester van Leeuwarden, korpsbeheerder van Friesland en voorzitter van de Veiligheidsregio Friesland pleit voor een zo pragmatisch mogelijke aanpak. Door blijven gaan zoals het nu gaat dus, daar komt het eigenlijk op neer. Crone: "Waarom moeten we alles in protocollen vastleggen? Er is nog nooit iets misgegaan."

Bozum of Bolsward?
Op 11 oktober brandde in het Friese Bozum een loods af. Er vielen drie gewonden. De brandweer zou met vertraging zijn gearriveerd omdat de melder zijn verhaal niet in het Fries had kunnen doen. De Veiligheidsregio Fryslân liet de zaak onderzoeken. De melding had slechts 1 minuut 20 geduurd, de brandweer was daarna direct naar de juiste plek gestuurd. De melder sprak Nederlands, met slechts hier en daar een Fries woord of Friese zin. Wel was er misverstand over de naam, toen de melder 'Boazum' zei. De centralist dacht aan 'Bolsward'.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden