Fraude met Volkswagen-diesels ook in Europa

Beeld getty

Niet alleen in de Verenigde Staten maar ook in Europa heeft Volkswagen uitstootcijfers gemanipuleerd met zijn dieselauto's. Dat zei vanochtend de Duitse minister van transport, Alexander Dobrindt. De minister zei dat ook modellen van andere autofabrikanten zullen worden gecontroleerd op manipulatie met uitstootcijfers.

"We hebben informatie dat de manipulaties waar we nu over spreken ook in Europa hebben plaatsgevonden met 1.6 en 2 liter-dieselmotoren", aldus Dobrindt, doelend op de Volkswagendiesels. Hij zei niet te weten om hoeveel auto's het gaat.

Dobrindt stelde dat ook andere automerken aan steekproeven zullen worden onderworpen. "Het is duidelijk dat de Federale Dienst voor Autoverkeer zich niet uitsluitend zal concentreren op VW, maar ook auto's van andere fabrikanten steekproefsgewijs zal onderzoeken."

Ook automaker BMW kwam vandaag onder vuur te liggen. Het Duitse blad AutoBild kwam met de beschuldiging dat het BMW-model X3 xDrive de Europese emissienormen voor stikstofoxide met een factor elf zou hebben overtreden in testen op de weg. Een eveneens geteste X5 bleek wel op of onder de Amerikaanse milieunorm te zitten.

De tests waren een initiatief van het ICCT, het International Council on Clean Transportation, een milieudenktank met vestigingen in de VS en Duitsland die al eerder de publiciteit zocht met aantijgingen aan het adres van Duitse autofabrikanten.

BMW zei het aangehaalde onderzoek niet te kennen en gaat de cijfers opvragen bij het ICCT. De Beierse automaker ontkende wel dat er verschillen zouden zijn tussen emissietests in het laboratorium en op de weg. Desondanks duikelde het aandeel BMW procenten op de effectenbeurs in Frankfurt. Ook Daimler, moederconcern van Mercedes-Benz, ontkende te frauderen met emissies van zijn diesels.

Man en paard
Volkswagen zal nog deze week de verantwoordelijken aanwijzen in de affaire rond het grootschalige gesjoemel met dieselmotoren bij de Duitse automaker. Daarbij zullen man en paard worden genoemd.

Volgens ingewijden zal de raad van commissarissen morgen niet alleen de opvolger van de woensdag opgestapte topman Martin Winterkorn benoemen. Ook zullen ze de namen onthullen van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de manipulaties van de emissietesten.

Winterkorn gaf als reden voor zijn vertrek dat het bedrijf een "frisse start" nodig heeft. De topman ontkende overigens dat hij iets afwist van het geknoei met de uitstootwaarden van dieselauto's.

Het Volkswagenconcern gaf dinsdag toe dat er wereldwijd 11 miljoen van zijn auto's rondrijden die geheime software aan boord hebben waarmee bij laboratoriumtesten de uitstootcijfers kunnen worden opgepoetst. Alleen al in de Verenigde Staten kan VW voor dat gesjoemel een miljardenboete krijgen. Volkswagen heeft al ruim zes miljard euro gereserveerd om de schade te dekken.

De woensdag opgestapte Volkswagen-topman Martin Winterkorn. Naar verwachting zullen de komende dagen nog meer koppen rollen bij het Duitse autoconcern.Beeld EPA

'Redelijk belazerd'
Staatssecretaris Wilma Mansveld van infrastructuur en milieu is "geschokt'' door de fraude van bij Volkswagen. "De consument is redelijk belazerd'', zei ze in de Tweede Kamer. Mansveld vindt dat er op Europees niveau snel gehandeld moet worden. In de Transportraad zal ze hierover een "sterk signaal'' afgeven, voegde ze eraan toe.

Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, eisen dat de manier waarop de uitstoot van auto's wordt getest in de Europese Unie snel verbetert. Het dieselschandaal bij Volkswagen toont volgens hen aan dat dit "bittere noodzaak'' is.

De huidige manier van testen stamt nog uit de jaren zeventig, klaagt Monique Goyens, directeur-generaal van de Europese consumentenorganisatie BEUC. "Een van de problemen in de EU is dat er, in tegenstelling tot in de Verenigde Staten, geen systeem van toezicht is, dat onafhankelijke 'on-the-road tests' vereist. De EU moet een dergelijk systeem invoeren om het vertrouwen onder consumenten te herstellen.''

Er wordt in Europa wel al gewerkt aan een nieuwe testprocedure die het praktijkverbruik beter benadert en minder gevoelig voor manipulatie is. De invoering daarvan staat echter pas gepland voor 2017 en een aantal autofabrikanten probeert dat te vertragen.

Geknoei met uitstootcijfers

Het schandaal kwam aan het rollen toen de Amerikaanse milieudienst EPA afgelopen vrijdag meldde dat het Volkswagenconcern bij een aantal dieselmodellen heeft geknoeid met de uitstootcijfers. Het gaat om auto's van de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat uit de bouwjaren 2009 tot en met 2015, en ook een model van luxedochter Audi. In totaal 482.000 auto's zouden niet voldoen aan de normen van de zogenoemde Clean Air Act en terug moeten worden geroepen. De boete voor Volkswagen kan oplopen tot omgerekend ruim 33.000 euro per auto waarmee geknoeid is, wat in totaal neer zou komen op krap 16 miljard euro.

Persbureau Reuters meldde vandaag dat Volkswagen in de Verenigde Staten al in april dit jaar brieven heeft gestuurd naar bezitters van dieselauto's in de staat Californië waarin zij werden geïnformeerd over software die de uitstootwaarden kon verbeteren. De brieven werden naar eigenaren van Volkswagens en Audi's gestuurd. Zij moesten hun wagen naar de garage brengen voor nieuwe software die de uitstoot zou optimaliseren. Daardoor zouden de wagens voldoen aan de emissie-eisen. Volkswagen vermeldde daarbij niet dat de autoriteiten in toenemende mate bezorgd raakten over het verschil tussen de emissiewaarden bij laboratoriumtesten en het echte gebruik van de auto's op de weg. Volkswagen wilde geen commentaar geven op de brieven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden