Fraude bij internetbankieren neemt fors toe

Beeld Thinkstock

Criminelen gebruiken steeds vaker internetbankieren om rekeningen te plunderen. Ze vissen naar inlogcodes met vage mailtjes of sturen links waardoor ongewenste software wordt geïnstalleerd die geheime informatie steelt.

De schade die de banken hiermee in de eerst helft van het jaar opliepen, bedroeg 27,3 miljoen euro. Dat is 14 procent meer dan in de tweede helft van vorig jaar, zo meldt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Ter vergelijking: in 2009 bedroeg de schade voor het hele jaar 1,9 miljoen euro.

Fraude door skimmen - waarbij bankpassen worden gekopieerd in betaalautomaten - is wel afgenomen. Dat komt volgens de NVB door 'het nieuwe pinnen', waarbij niet langer de strip maar de chip op de pas wordt gebruikt.

Criminelen proberen telkens iets nieuws, legt Bart van Leeuwen van de NVB uit. "De bank streeft naar een zo veilig mogelijk product, monitort alles en let op opvallend gedrag. Toch is het lastig, want er is sprake van een wapenwedloop tussen banken en criminelen."

Banken willen niet zeggen hoe de beveilig procies werkt; ze zijn bang daarmee criminelen in de kaart te spelen. Banken draaien zelf op voor de schade en werken daarom bij de opsporing samen met de politie.

De meeste slachtoffers van cybercriminaliteit krijgen hun geld gewoon terug. "Behalve als het evident is dat onzorgvuldig is gehandeld", aldus Van Leeuwen. Zo vergoeden ze bij bijvoorbeeld de Rabobank de schade niet als de klant de inlogcodes vrijwillig weggeeft over de telefoon. "Maar per geval worden de omstandigheden onderzocht. Als er via een virus gegevens worden gestolen krijgen ze in de regel alles terug", aldus een woordvoerder van de Rabobank.

Vier veel voorkomende vormen van fraude en wat je ertegen kunt doen

1. Phishing:

Het 'vissen' naar geheime informatie onder valse voorwendselen. Criminelen doen zich per telefoon of in een e-mail voor als vertegenwoordiger van de bank. Ze zeggen dat er een storing is en vragen u persoonlijke informatie te verstrekken of op een speciale website in te loggen. Geef die informatie nooit. Als er echt iets aan de hand is hoort u dat via het nieuws of staat het op de officiële website van de bank.

4. Identiteitsfraude:

Criminelen proberen uw identiteit te stelen om in uw naam geld uit te geven. Ze gebruiken uw paspoort om een rekening te openen of geven door dat u verhuisd bent om zo uw beveiligingscodes (wachtwoorden en DigiD) te krijgen. Daarmee doen ze bestellingen op uw naam. Voorkom dit door zorgvuldig met uw pasjes en identiteitsbewijzen om te gaan. Laat ze niet zomaar kopiëren en meld diefstal meteen.

3. Geldezel:

Iemand benadert u, vaak met een mooi verhaal, of hij uw pinpas mag lenen of bankrekening mag gebruiken om geld op te storten. Ze geven u (vaak buitenlandse) rekeningnummers waarnaar u het geld vervolgens moet overmaken. Een deel van het geld mag u houden. Let op: uw rekening wordt gebruikt om gestolen geld wit te wassen. Laat u niet misbruiken. Soms moet u eerst 'notariskosten' betalen, waarna u niks meer hoort.

2. Malware:

Malware is 'slechte' software die verborgen zit achter een link, bestand of filmpje. U wordt verleid te klikken op reclame, filmpjes of een pop-up waarin staat dat u geld heeft gewonnen. Als u dit doet, installeert zich ongevraagd een programma dat uw gegevens steelt of de link doorstuurt naar uw contacten. Voorkom dit door een goede virusscanner, anti-spyware en een firewall te installeren en klik niet op dubieuze reclames.

Nooit reageren op dit soort verzoeken via de mail,
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden