Fransman Spinetta al maanden baas bij KLM

Jean-Cyril Spinetta zwaait nu de scepter bij luchtvaartmaatschappij KLM. Air France is de nieuwe eigenaar. De samensmelting kan beginnen. Air France neemt vluchten over van KLM en andersom.

PARIJS – Drie dagen is KLM nu in handen van Air France. Maar eigenlijk is Jean Cyril Spinetta, president-directeur van Air France, al sinds 12 februari de baas. De leiding is informeel al lang in handen van het strategisch management comité van vier Nederlanders en vier Fransen, met een beslissende stem voor Spinetta.

De topman van Air France verklaarde dit gisteren bij de presentatie van de toekomstplannen van Air France en KLM. De overname werd op 30 september vorig jaar aangekondigd en aandeelhouders konden tot en met maandag hun aandelen KLM ruilen voor stukken Air France-KLM. Gisteren werd voor het eerst gehandeld in aandelen Air France-KLM op de beurzen van Amsterdam, Parijs en New York.

KLM en Air France beginnen nu met de formalisering van hun samenwerking. De bedrijven gaan hun netwerk van bestemmingen in elkaar schuiven. KLM stopt bijvoorbeeld met vluchten van Amsterdam naar Caracas. Die neemt Air France over. En Air France stopt met vliegen naar onder meer Manila en Jakarta. Daar gaat KLM naar toe.

Op kortere vluchten wordt hetzelfde patroon zichtbaar. Air France was in Europa al meer gericht op de zuidelijke regio's en KLM op de noordelijke landen. KLM gaat in het najaar al niet meer naar Turijn en Casablanca en Air France staakt de reizen naar onder meer Birmingham en steeds neemt de ander die routes over.

Een gevolg van deze ontwikkeling is dat het aantal vluchten van Amsterdam naar Parijs (en andersom) wordt uitgebreid naar bijna dagelijks vijftien keer heen en hetzelfde aantal terug (vliegtijd: vijftig minuten). KLM-directeur Leo van Wijk: ,,Het is geen shuttle-verbinding, maar het begint er aardig op te lijken.” Binnen twee uur moet een passagier vanaf Schiphol via Parijs (of vanuit Parijs via Amsterdam) op een langeafstandsvlucht zitten.

Spinetta herhaalde dat van de beperking van het netwerk dat vanuit Amsterdam wordt onderhouden geen sprake kan zijn.

,,Als we dat doen geeft Schiphol meer ruimte aan andere luchtvaartmaatschappijen en verliezen wij marktaandeel.” De Nederlandse regering heeft van Air France de garantie gekregen dat de komende acht jaar het netwerkvan Schiphol intact zal blijven. De bereikbaarheid van Nederland en verbindingen met de rest van de wereld zijn belangrijk voor multinationals die zich hier vestigen.

De samenwerking tussen Air France en KLM is bedoeld om goedkoper te opereren en meer klanten te trekken. Dit jaar moet de samenwerking al een besparing opleveren van ten minste 65 miljoen euro. Effectiever vliegen door samen lijndiensten te onderhouden en goedkoper onderhoud van vliegtuigen leveren een deel van de bezuiniging. Verder moet het samen inkopen van vliegtuigen en een andere opzet van de verkoop van tickets een besparing opleveren.

Spinetta gaf gisteren opnieuw de garantie dat er de komende twee jaar geen arbeidsplaatsen bij KLM en Air France verdwijnen.

,,We willen het marktaandeel dat we nu hebben behouden of verbeteren. Dit is geen defensieve samenwerking, maar een offensieve actie.”

De combinatie Air France-KLM is de grootste in de wereld wat betreft omzet (19,2 miljard euro) en nummer drie als het gaat om de passagiersaantallen. Er komt een holding Air France-KLM met daaronder twee dochterbedrijven KLM en Air France. Air France is voor 100 procent economisch eigenaar van KLM, maar heeft 49 procent van het stemrecht. De rest van de stemmen zitten bij de Nederlandse staat (14,7 procent) en een onafhankelijke stichting (36,3 procent).

Dochterbedrijf Air France heeft ook een losser samenwerkingsverband met onder meer Alitalia en Delta Airlines in het zogeheten Skyteam. KLM komt hier ook bij in september. Deze groep heeft dan een marktaandeel van 21 procent. De Star Alliance, met onder meer Lufthansa, komt op 24 procent en One World, met onder meer British Airways, op 17 procent. De bedoeling is dat na samenwerking in Europa ook de Amerikaanse partners (Delta Airlines van Air France en North-West en Continental van KLM) hun samenwerking versterken. Dat zet volgens Spinetta echt zoden aan de dijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden