Franse verslaving aan diesel moet worden 'uitgeroeid'

Smog in Parijs hult Eiffeltoren in een dikke nevel fijnstof

KLEIS JAGER

PARIJS - Zo ernstig was het de afgelopen dagen met de smog in Parijs, dat de Eiffeltoren gehuld werd in een dikke nevel fijnstof. De luchtvervuilingscrisis vestigt de aandacht op een typisch Frans probleem: de verslaving aan diesel. Tachtig procent van de verkochte brandstof in Frankrijk is diesel.

Openbaar vervoer en huurfietsen waren het hele weekeinde gratis. Gisteren mochten alleen nog auto's met op hun kenteken een even nummer van een departement de weg op in de hoofdstad en 22 gemeenten in de onmiddellijke omgeving. Een drastische maatregel die voor het eerst sinds 1997 werd genomen.

Zevenhonderd agenten waren op de been om op strategische punten te controleren en boetes uit te delen. Het hielp, het was rustiger en er konden minder schadelijke deeltjes worden gemeten.

Maar een echte oplossing bestaat volgens deskundigen alleen uit meer wind: in dat geval blijven de vervuilende stoffen niet hangen onder een deksel van warme lucht. Ook een totaal verbod op dieselmotoren ¿ zoals in Tokio van kracht is ¿ zou helpen, zo wordt geopperd.

Dieselauto's zijn zuiniger en stoten daardoor minder broeikasgas uit. Maar ze zijn verantwoordelijk voor meer fijnstof die bij de huidige hoge temperatuur voor problemen zorgt. Dat geldt wel veel minder voor recente dieselauto's: vanaf 2010 is de productie van kankerverwekkend fijnstof vergelijkbaar met die van benzineauto's, dankzij speciale filters.

De Franse voorkeur voor diesel is een gevolg van een staaltje Franse industriële politiek. In de jaren tachtig hield de toenmalige regering de accijns op diesel laag, om Franse autobouwers Renault en Peugeot Citroën te helpen. Die legden zich toen toe op de productie van kleine dieselmotoren. Wat hielp in die dagen was dat benzine nog lood bevatte en geen goede naam had.

Alleen bleef het beleid altijd ongewijzigd, ook toen de nadelen van het grote dieselverbruik duidelijk werden. Wel zijn er, bijvoorbeeld op de oude Parijse rondweg, de Boulevard Périphérique, snelheidsbeperkingen gekomen en is de maatregel van even en oneven nummers bedacht die ook in Londen en Peking wordt toegepast. Maar altijd stuitten deze maatregelen op groot verzet van lobbygroepen die gevestigde belangen verdedigen.

De campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van aanstaande zondag staat door de smogcrisis nu helemaal in het teken van de dieselkwestie. Nog altijd rijdt de overgrote meerderheid van de stadsbussen op diesel. Driehonderd nieuwe bussen die vorig jaar werden besteld zijn minder vervuilend maar rijden tot verbazing van velen nog steeds op diesel.

De socialistische burgemeesterkandidate Anne Hidalgo probeerde zondag de verantwoordelijkheid voor die omstreden bestelling af te schuiven op haar coalitiepartner, de groene partij Europe Écologie Les Verts (EELV). Hidalgo's concurrente Nathalie Kosciusko-Morizet van de centrum-rechtse UMP, die achter ligt in de peilingen, lanceert ondertussen een alternatief voorstel voor zones die vervuilende voertuigen in de ban kunnen doen.

Hidalgo maakte gistermiddag een einde aan haar polemiek met de groenen, een partij die nu volgens haar al tien jaar met de socialisten strijdt voor een beter milieu in de stad. Diesel moet worden 'uitgeroeid' volgens haar, om te beginnen bij de toeristenbussen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden