Franse pareltjes in Nederland

Waarom is in Steven Spielbergs ’E.T.’ het buitenaardse wezen bruin? Waarom worden de twee mensen in ’Love Story’ stapelverliefd? Waarom wordt in Oliver Stone’s ’JFK’ de president plotseling vermoord door een onbekende? Waarom gaan ze in Tobe Hoopers ’Texas Chainsaw Massacre’ nooit naar het toilet? Waarom wassen ze hun handen nooit? Waarom gebeuren er in Polanski’s ’The Pianist’ zulke vreselijke dingen, terwijl de hoofdpersoon zo mooi piano kan spelen?’

Er is geen reden, zegt de Franse regisseur Quentin Dupieux aan het begin van ’Rubber’, een film waarin een moordzuchtige autoband de hoofdrol speelt. ’Rubber’ was eerder dit jaar een van de leuke kleine verrassingen in Cannes, zo’n film die je ergens in een bijprogramma moest oppikken, en die nu een plaatsje heeft in ’Ciné Premières.’

Het jaarlijks terugkerende festival van de Franse film dat gisteravond opende in Groningen met ’Des Hommes et des Dieux’, de film over de Franse monniken die in de jaren negentig van de vorige eeuw uit hun kloosterleven in de Algerijnse bergen werden opgeschrikt door toenemend gevaar in de regio. De film die inmiddels met succes in Frankrijk draait, verschijnt later deze maand ook hier in de bioscoop.

Hetzelfde geldt voor een film als ’Copacabana’ waarin Isabelle Huppert het grote drama weer even verruilt voor wat komedie. Ook een film als ’Tournée’ van de Franse steracteur Mathieu Amalric over een bont gezelschap dikke stripteasedanseressen zal eind dit jaar gaan draaien in de bioscopen. Allicht wordt er voor ’Potiche’, de nieuwe lach-of-ik-schiet komedie van François Ozon met sterspelers Catherine Deneuve en Gérard Depardieu, ook ruimte gemaakt.

Moeilijker heeft de Franse regisseur Olivier Assayas het met zijn ruim vijf uur durende epos ’Carlos’ over de Venezolaanse revolutionair en (huur)moordenaar Illich Ramirez Sanchez, kortweg Carlos. Bioscopen staan niet in de rij voor zo’n lange film. Voor dergelijke gevallen is een festival als Ciné Premières een uitkomst. Deze en volgende week is het groots opgezette levensverhaal van de playboy-terrorist in een paar unieke sessies integraal te zien.

Fascinerend is ook ’14-18 le Bruit et la Fureur’ waarin regisseur Jean-François Delassus met behulp van speelfilmfragmenten en archiefmateriaal het verhaal vertelt van een jongeman die tijdens de Eerste Wereldoorlog dienst neemt in het leger. Delassus slaagt erin om ons met frisse blik naar de Grande Guerre te laten kijken. Pareltjes zitten wel vaker verstopt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden