Franse film kaapt Oscars weg

Tijdens de 84ste Oscaruitreiking speelde weemoed naar een verloren tijdperk een prominente rol. 'The Artist' was de grote winnaar. En Meryl Streep won voor het eerst sinds 1983 weer.

Het tapdansje dat Jean Dujardin nog even deed na zijn Oscarspeech viel een beetje in het water. De camera was alweer weggezweefd. Maar voor de rest liep het gesmeerd voor 'The Artist'. De zwijgende zwart-witfilm uit Frankrijk, gesitueerd in het oude Hollywood, won tijdens de 84ste Oscaruitreiking vijf Oscars voor beste film, regie, acteur, muziek en kostuums. Degene die het Oscargoud ook goed stond, was Meryl Streep. Ze had er met een fonkelende, goudkleurige tuniek al een beetje rekening mee gehouden, precies zoals in 1983 toen ze de hoofdprijs voor het eerst won.

Het was een van de spannendste en ontroerendste momenten in de drie uur durende show, de bekendmaking van de Oscar voor beste actrice. Meryl Streep had het podium twee keer eerder beklommen, maar dat was lang geleden. In 1980 won ze voor 'Kramer vs Kramer' (beste actrice in een bijrol) en in 1983 voor 'Sophie's Choice' (beste actrice). In de tussenliggende drie decennia werd ze wel veertien keer genomineerd, maar steeds greep ze mis. De vertolking van Margaret Thatcher in 'The Iron Lady' bracht haar in de nacht van zondag op maandag eindelijk haar derde Oscar.

Ze bedankte twee mannen in het bijzonder, haar echtgenoot met wie ze vier kinderen heeft, en de man die haar de afgelopen dertig jaar bij elke film die ze maakte terzijde stond met pruiken en wimpers, rouge en mascara: de met een Oscar voor beste make-up bekroonde J. Roy Helland.

Het ging dus over liefde en vriendschap, zoals eigenlijk bij alle Oscarwinnaars, al konden ze het lang niet allemaal zo fraai brengen als Meryl Streep, op 62-jarige leeftijd het stralende middelpunt van Hollywood.

De Franse regisseur Michel Hazanavicius - de man achter het grote succes van 'The Artist' - zei dat het leven vol vreugde en geluk was, en dat hij drie personen in het bijzonder wilde bedanken: Billy Wilder, Billy Wilder en Billy Wilder, waarmee de kruisbestuiving tussen de Amerikaanse en Franse cinema nog eens werd benadrukt.

Behalve voor Meryl Streep klonk er ook instemmend applaus voor de andere prijswinnende acteurs. De Oscars voor de beste bijrollen gingen naar de Afro-Amerikaanse Octavia Spencer ('The Help') en de 82-jarige Christopher Plummer (alias Captain Von Trapp uit 'The Sound of Music') voor zijn prachtige rol als de oude weduwnaar die aan zijn volwassen zoon vertelt dat hij homoseksueel is, en daar naar gaat leven in de geringe tijd die hem rest ('Beginners'). De Franse acteur Jean Dujardin won uiteindelijk van Hollywood-hartenbrekers George Clooney en Brad Pitt, en verscheen in de finale, toen 'The Artist' werd uitgeroepen tot beste productie, met het veelbesproken hondje uit de film, Uggie, op het podium.

Martin Scorsese won met 'Hugo', zijn 3D-flirt met de Franse filmhistorie, ook vijf Oscars, maar moest het doen met technische prijzen: beste camerawerk, art direction visuele effecten, geluidsmontage en geluidsmixage.

Een grote verrassing was nog de Oscar voor het beste originele script voor Woody Allen die met 'Midnight in Paris' zijn grootste filmhit in tijden scoorde. De 76-jarige Allen, die niet bij de ceremonie aanwezig was, won hiermee zijn vierde Oscar, na twee Oscars voor 'Annie Hall' in 1978 en een voor 'Hannah and her Sisters' in 1987.

Met Oscars voor 'The Artist', 'Hugo' en 'Midnight in Paris', allen gesitueerd in de jaren twintig, speelde weemoed naar een verloren tijdperk wel een prominente rol. Of de vlucht naar het verleden, en het verlangen naar magie, iets te maken heeft met de crisistijd, is gissen, maar sommige dames en hun designers hadden er goed op geanticipeerd met retro-looks: de met goudbrokaat afgezette jurk van Jessica Chastain, de vintage Christian Dior van Natalie Portman, de twenties-ponnie van Rooney Mara. Nieuw Hollywood dat zich laaft aan oude Hollywood-glamour. Misschien ook een teken dat het momenteel sappelen is in Hollywood, met een Franse film die de belangrijkste Oscars wegkaapt, en 'the great American film director' Martin Scorsese het nakijken geeft. De Amerikaanse regisseur Terrence Malick kwam er met zijn Gouden Palm-winnaar 'The Tree of Life' niet eens aan te pas.

Je zou het ook een open houding ten aanzien van andere filmculturen kunnen noemen. Zo werd Asghar Farhadi met 'A Separation', zijn aangrijpende huwelijksdrama, de eerste Iraanse Oscarwinnaar in de geschiedenis van de Academy Awards. Het was een memorabel moment, toen Farhadi het podium besteeg, om de mooiste Oscarspeech van de avond te houden. Het zijn politici die spreken in termen van oorlog, intimidatie en agressie, zei Farhadi, maar wat hier centraal staat is de Iraanse cultuur, een rijke, eeuwenoude cultuur die verborgen lag onder het stof van de politiek. Farhadi droeg zijn Oscar op aan het Iraanse volk, en mensen die andere culturen en civilisaties respecteren, en vijandigheid en haatdragendheid verachten.

Beste Film: 'The Artist'

Regie: Michel Hazanavicius ('The Artist')

Script (origineel): Woody Allen ('Midnight in Paris')

Script (bewerking): Alexander Payne ('The Descendants')

Actrice: Meryl Streep ('The Iron Lady')

Acteur: Jean Dujardin ('The Artist')

Actrice in een bijrol: Octavia Spencer ('The Help')

Acteur in een bijrol: Christopher Plummer ('Beginners')

Camerawerk, art direction en visuele effecten: 'Hugo'

Muziek: 'The Artist'

Liedje: Man or Muppet ('The Muppets')

Niet-Engelstalige Film: 'A Separation'

Animatiefilm: 'Rango'

And the Oscar goes to...

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden