Frans en Duits onvermijdelijk in de onderbouw

Beeld anp

In de onderbouw van het vwo moeten alle leerlingen Frans en Duits blijven volgen, hoe moeilijk dit voor sommige leerlingen ook is. Volgens het College voor de rechten van de mens kunnen leerlingen met zware dyslexie, die qua verstand het vwo wel aankunnen, in de eerste drie vwo-klassen niet van de vreemde talen vrijgesteld worden.

De zaak was aangespannen door de ouders van een leerling van het Utrechtse Gerrit Rietveld College. Uitvoerige tests geven aan dat tweedeklasser Joost een hoog IQ (135) heeft en een knobbel voor bètavakken. Maar ook dat de autistische jongen door zware dyslexie leest en schrijft als een achtjarige.

Op school krijgt hij zes uur bijles buiten lestijden om en aangepast lesmateriaal. Hij werkt heel hard aan vakken als Nederlands, Engels en geschiedenis. De extra tijd die hij kwijt is aan Frans en Duits, breekt hem volgens zijn ouders op. Joost houdt geen vrije tijd meer over en raakt overbelast.

Precair
De school wil wel meewerken aan aanpassing van die lessen, maar wil hem daar niet van vrijstellen. Dat mag volgens de wet niet, zo redeneert de school. Dat blijkt te kloppen.

Het college, dat de uitspraak in deze zaak maanden uitstelde, vroeg eerst om uitleg aan het ministerie van onderwijs. De zaak was precair: als het college zou oordelen dat deze dyslectische leerling vrijgesteld mocht worden van Frans en Duits, zouden er nog honderden dyslectische leerlingen kunnen volgen met dit verzoek. Dat zou veel scholen ernstig in de problemen brengen.

Die dreiging is nu afgewend. Volgens de staatssecretaris is het parlement het erover eens dat de vreemde talen een vast onderdeel vormen van de eerste drie jaar van het vwo. Die moeten gevolgd worden. Het enige dat een school mag doen is bijvoorbeeld leerlingen met dyslexie vrij te stellen van leesopdrachten en meer doen aan spreekvaardigheid.

'Gemiste kans'
Het Gerrit Rietveld College heeft genoeg aanpassingen gedaan, vindt het rechtsorgaan. Joost wordt minder streng beoordeeld op taalfouten, mag toetsen overdoen en krijgt er meer tijd voor. Bovendien heeft hij remedial teaching en een persoonlijke coach.

"De uitspraak is een gemiste kans", vindt juridisch adviseur Katinka Slump van OuderKracht, die de familie van Joost bijstond. Zijn ouders willen zelf niet reageren uit vrees voor negatieve gevolgen voor Joost op school.

Volgens Slump lossen veel scholen problemen met dyslectische kinderen in de praktijk informeel op. "Die komen nooit in de les, maar krijgen aan het eind van het jaar gewoon een 6." De situatie voor kinderen had door de uitspraak fiks kunnen verbeteren, denkt Slump: "Scholen hadden nu een legitimatie kunnen krijgen om leerproblemen bij bepaalde vakken door de vingers te zien. Kinderen blijven nu afhankelijk van scholen met lef."

De zaak van de dyslectische Joost toont waar het wringt in het Nederlandse onderwijs: voor maatwerk is geen plaats. Maar waarom zou een kind dat fantastisch goed is in techniek, moeten struikelen op vreemde talen?

Lees vandaag in Trouw: Klassiek breed vwo of maatwerkdiploma?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden