Frankrijk moet nu echt de fiets gaan nemen, als het aan de overheid ligt

Beeld ANP

Met geen stok krijg je Fransen hun auto uit. Toch gaat de regering dat proberen, met een ambitieus fietsplan.

Vijftig miljoen euro per jaar wil Parijs de komende zeven jaar uitgeven aan de promotie van de fiets. Het fietsplan van de ministers van transport en milieu bevat 25 maatregelen, waarvan er vele rechtstreeks zijn afgekeken van fietsnaties als Nederland en Denemarken.

Belastingvrije reiskostenvergoedingen, bewaakte fietsenstallingen op stations en een verkeersexamen voor kinderen van elf of twaalf jaar moeten ook in Frankrijk gewoon worden. Net als een wettelijke verplichting dat elk nieuw kantoor- of appartementencomplex een fietsenstalling krijgt.

Stadsbewoners

Meer fietsen is goed voor het milieu en voor de gezondheid, benadrukte premier Édouard Philippe tijdens de presentatie van het offensief, die plaatsvond in de stad Angers. De achterstand is groot. Minder dan 5 procent van de Fransen gebruikt de fiets als een echt vervoermiddel, tegenover bijna een kwart van de Denen, tien procent van de Duitsers en eenderde van de Nederlanders. De bedoeling is dat dit cijfer in 2024 in Frankrijk negen procent is.

Onderzoek van het Franse statistiekbureau Insee naar het woon-werkverkeer in alle delen van het land wees uit dat vooral stadsbewoners fietsen. Een overweldigende meerderheid van de bevolking gaat met de auto en het openbaar vervoer naar het werk. Landelijk vindt maar twee procent van de verplaatsingen tussen huis en werk per fiets plaats. Veelzeggend is ook dat van de personen die op maximaal een kilometer van hun werk wonen, 58 procent die afstand nog steeds met de auto aflegt.

Als oorzaak van het lage fietsgebruik wordt vaak de verkeerssituatie genoemd, die inderdaad meestal ongunstig is voor tweewielers. Maar het gebrek aan fietspaden heeft een dieperliggende oorzaak. Na de oorlog werd de fiets door de explosief groeiende autoindustrie en de staat belachelijk gemaakt. De auto, zo luidde de boodschap, stond voor vooruitgang en welstand, de fiets was een armeluisvervoermiddel van gisteren.

Dynamiek

De 350 miljoen in zeven jaar die wordt uitgetrokken voor de fiets blijft ver achter bij de 200 miljoen per jaar waar belangenverengingen van fietsers op hadden aangedrongen. Maar volgens Philippe zijn de ambities nooit eerder zo groot geweest. De kostbare ingrepen - zoals het aanleggen van fietspaden en tunnels onder rondwegen - zouden in samenwerking met de lagere overheden (de regio's en de provincies) gefinancierd moeten worden.

De fietsersorganisatie FUB reageert overwegend positief op het plan. "Dit is echt de eerste keer dat de overheid met een echt plan en met echt geld komt, dat juichen we toe", aldus een woordvoerder. "Natuurlijk zou er meer geld bij moeten, maar we hopen nu een dynamiek op gang te helpen."

Lees ook: 

Frankrijk neemt afscheid van de vaste telefoon, na bijna 140 jaar

Telefoneren is in Frankrijk over een paar jaar alleen nog mogelijk voor wie een box met ook televisie en internet heeft. Het vaste netwerk is te kostbaar en bovendien sterk verouderd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden