Frankrijk / Blokkades gaan als nachtkaars uit

PARIJS - De Franse publieke sector demonstreert vandaag uit onvrede met de salarissen, de pensioenregelingen en de privatiseringen. Grote stakingen dreigen in het openbaar vervoer, bij de luchtverkeersleiders en andere dienstverleningen. De sociale onrust begon gisteren met wegblokkades van truckers.

Het zag er al naar uit dat het moeilijk manoeuvreren zou worden voor de vrachtrijders in Frankrijk. Voor de chauffeurs die hun veertigtonners precies zo op de wegen plaatsen dat een personenauto er nog langs kan maar vrachtverkeer niet. En voor de twee vakbonden die deze blokkades organiseren. Zij zitten ingeklemd tussen de verwachting van hun leden, de publieke opinie en de dreiging van een hard overheidsingrijpen en boetes tot 30000 euro als de gevolgen van de blokkades te groot worden.

Vier kleinere bonden kwamen zondagavond tot een akkoord met de werkgevers, de twee grootsten, CGT en CFDT, houden vast aan de eis van een dertiende maand, naast de toegezegde salarisverhoging. De scheuring was onvermijdelijk; nog voordat de onderhandelingen waren afgelopen klonk het commando 'actie!' De andere bonden werden uitgemaakt voor verraders. Het akkoord is een collectieve arbeidsovereenkomst. Als hun acties niks opleveren zullen ook de leden van de CGT en CFDT de voorwaarden (een geleidelijke verhoging van 14 procent op het uurloon van 7,54 euro voor een ervaren chauffeur) moeten accepteren.

In 1995 viel de regering over de sociale onrust. In 1996 en 1997 was Frankrijk langdurig verlamd door blokkades van vrachtrijders. Uit angst voor vergelijkbare taferelen hebben verschillende departementen de verkoop van brandstof al gerantsoeneerd, het hamsteren van levensmiddelen is begonnen.

Zondag, middernacht. Op het actiecentrum van de CFDT (Confération Française Démocratique du Travail) probeert Jean-Pierre Rémy, tweede man van de vakbond, een verklaring op te stellen om aan de buitenlandse 'kameraden' duidelijk te maken waarom zij tegengehouden worden. ,,De concurrentie tussen de ondernemingen mag niet gebaseerd zijn op de weigering tot sociale vooruitgang, of hoe zeg je dat in het Engels?'' Tegelijkertijd komen de meldingen binnen van nieuwe blokkades. De ene na de andere punaise gaat in de landkaart aan de muur.

Maandagochtend zijn het er twintig en later op het hoogtepunt zo'n 36. Toch valt de opkomst tegen, de bonden hadden gerekend op wel 80. Veel truckers spelen kat-en-muis met de politie en verplaatsen hun blokkade voortdurend.

75 procent van de Fransen heeft begrip voor de acties, maar 80 procent vreest er ook de dupe van te worden, volgens een peiling tijdens het weekend. Er is de CGT en de CFDT veel aan gelegen om deze verhoudingen in stand te houden. Op 11 december zijn de verkiezingen voor de prud'hommes, de lekenrechters, waarvoor de vakbonden hun eigen kandidaten presenteren. Als de blokkades betere arbeidsvoorwaarden weten af te dwingen, en de bonden er tegelijkertijd in slagen de gunst van het publiek te behouden, is een goed resultaat verzekerd.

Patrice Huart is kandidaat voor de CFDT. Hij ontkent dat er een verband bestaat tussen de acties en de prud'hommales. De acties zijn uitsluitend een gevolg van een jaar vergeefs onderhandelen, zegt hij. Om er later op de dag, als de meeste blokkades alzijn opgeheven aan toe te voegen: ,,Morgenochtend gaan we gewoon weer verder. We bekijken het van dag tot dag.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden