Frank Groothof heeft moordtijd als Boris Godoenov

HILVERSUM - Frank Groothof speelde al met verve de opera's 'Fidelio', 'De Toverfluit', 'Odysseus', 'Carmen' en 'Don Giovanni' voor kinderen. Nu is hij de loopbaan van de Russische vorst 'Boris Godoenov' te lijf gegaan. Een verhaal over moord, zelfmoord en politieke intriges is bewerkt tot een spannend koningsdrama in een sprookjesachtige stijl.

In Moessorgski's opera 'Boris Godoenov' wordt de jonge troonopvolger Dmitri vermoord en bestijgt Boris de troon. Zijn tegenstanders beschuldigen hem echter van de moord en na een reeks van politieke intriges eindigt het verhaal met de tragische dood van de tsaar.

Frank Groothof: “Het gaat over een moord en macht, schuld en boete. Met de mooiste theatrale muziek die je je voor kunt stellen. Ik moest aan het verhaal wel het een en ander doen om het geschikt te maken voor kinderen, zodat ze na afloop niet gelijk naar de Stichting Correlatie of de Kindertelefoon hoeven te bellen. Tegelijkertijd wilde ik de strekking ervan in stand houden.”

“Het oorspronkelijke verhaal begint met de moord op Dmitri en dat is te heftig voor kinderen. In mijn versie wil Dmitri zijn vader, Ivan de Verschrikkelijke, niet opvolgen. Hij wil geen tsaar worden en net zo sjaggerijnig eindigen als zijn vader. Als Dmitri op een dag in het water valt, denkt hij dan ook: 'Stik maar, ik verdrink me!' Maar dat lukt niet, hij drijft mee met het water en vlucht vervolgens.”

“Godoenov moest op hem passen en men beschuldigt hem er van dat hij Dmitri met opzet heeft verdronken om de troon te kunnen bestijgen. Boris voelt vreselijk schuldig en doodongelukkig. Als hij aan het eind van zijn Latijn is en een gifbeker drinkt, keert Dmitri in een feestelijke stoet weer terug. Het eindigt goed, precies zoals kinderen graag willen.”

“Ik heb het verhaal als een ui afgepeld, maar alle elementen van het oorspronkelijke verhaal zitten er in. Ik heb er een voorstelling in de sfeer van een Russisch sprookje van gemaakt, met een extra rol voor de sprookjesheks Babayaga.”

“Qua vormgeving hebben we dit keer erg uitgepakt in een uitbundige 'fantasie-Russische' stijl. Eigenlijk houd ik erg van 'arm' theater. Ik hield dan ook mijn hart vast en dacht: 'Wat doe ik nou? Ik beeld altijd van alles uit met simpele middelen als een hoedje en een bril en laat het verder over aan de fantasie van de kinderen.' Maar de romantische muziek dreef mij onontkoombaar die kant uit. Bovendien konden we het ons financieel veroorloven.”

De opera wordt muzikaal begeleid door twaalf musici van het filmorkest 'Max Tak'. Groothof: “ Dirigent Leonard van Goudoever deed mij het voorstel om samen iets te doen. De twaalf musici spelen ook mee en fungeren als volk, Bojaren, monniken en priesters. Het is een opera met veel aandacht voor het koor.”

Frank Groothof speelt onder meer Boris Goedonov en Dimitri en fungeert tevens als verteller. Zijn tegenspeelster Cato Fluitsma, een stagiaire van de Theaterschool, vertolkt de rol van Xenia, dochter van Boris. Imme Dros bewerkte in samenwerking met Frank Groothof de tekst. Voor de vormgeving is Rogier Willems verantwoordelijk en broer Rene Groothof deed de spel-regie. Maar Frank houdt bij alle disciplines een flinke vinger in de pap en fungeert als de spil waar het geheel om draait.

“Ik wil overal met mijn neus bovenop zitten. Ik zet de voorstelling in elkaar en dan spelen we het voor Rene. Hij werkt dan een aantal weken met ons en dan gaan we er de boer mee op en spelen try-outs. Ik vind Rene briljant; uiteindelijk helpt hij mij altijd het goede pad op. Ik zou het niet allemaal aan een regisseur kunnen overlaten. Door mijn ervaring met het Werktheater ben ik dat ook niet gewend. Ik vind het zelf veel te leuk om mee te denken. Dat is vooral mogelijk omdat ik een heel goede groep mensen om mij heen heb verzameld.”

“Zo werk ik ook heel goed samen met Rogier, de decorontwerper. In het begin hebben we nog geen idee van wat het gaat worden. Maar geleidelijk aan, door te improviseren, door de komst van de tekst en de muziek, krijgen we een beeld van het decor. Zo gaat het met al die disciplines, iedereen staat heel open voor elkaar. De voorstelling groeit in onderlinge samenwerking en samenhang. Als een regisseur dat allemaal zou bepalen, zou ik dichtslaan. Maar nu heb ik een moordtijd.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden