Franciscus ontvangt vloggers: nieuwe stap in de pauselijke mediastrategie?

De paus heeft sinds maart ook Instagram.Beeld AFP

Dat paus Franciscus gek is op beautyvlogs hadden zijn kardinalen waarschijnlijk niet gedacht. Toch liet hij zijn waardering merken tijdens een ontmoeting met twaalf YouTube-sterren. Is de paus gewoon een allemansvriend of zit er een strategie achter?

Beautyvlogger Louise Pentland (roze lippen, veel katten, beter bekend als Sprinkle of Glitter) kreeg een speciaal compliment van de kerkvader toen zij samen met andere vloggers zondag het Vaticaan aandeed. "Dat jij op deze manier schoonheid toont en promoot is heel goed, dat helpt in het neutraliseren van agressie."

Want de paus zou natuurlijk de paus niet zijn als hij niet wat stichtelijke woorden klaar had voor de virtuele sterren die geld verdienen met het plaatsen van filmpjes op YouTube. Hij sprak met de vloggers over identiteit, migratie en extremisme. Hij wees hen op maatschappelijke verantwoordelijkheid die volgens hem komt kijken bij een sterrenstatus.

De paus adviseerde de videomakers om optimisme, hoop en naastenliefde onder hun jonge volgelingen te verspreiden en hen op die manier te helpen in het ontwikkelen van een virtuele identiteit. Uiteraard maakten de vloggers ter afsluiting een selfie met de kerkvader.

(Tekst loopt door onder foto)

Strategie
De paus doet zelf nog niet aan vloggen, maar de vraag is hoe lang dat nog duurt. Hij zit sinds maart op Instagram (na een ontmoeting met de topman Kevin Systrom) en verspreidt zijn gebedspunten al een tijdje via YouTube. Ook kunnen gelovigen sinds dit voorjaar met hem meebidden via de pauselijke app 'Click to pray'.

Volgens Trouw-journalist en Vaticaankenner Stijn Fens geven deze initiatieven aan dat het Vaticaan steeds opener wil worden. Maar volgens hem zit er niet perse een doordachte strategie achter. Ook niet achter de ontmoetingen met vloggers, filmsterren of topmannen van Google en Instagram. "Het zit gewoon in deze paus: hij ontmoet zoveel mensen en ontvangt Jan en alleman."

Volgens Eric van den Berg, expert kerk en social media, is wel sprake van een strategie. "Het Vaticaan is zich altijd heel bewust geweest van communicatie en heeft zelfs een pontificale raad voor sociale communicatie - een soort ministerie. Die raad weet drommels goed waar ze mee bezig is."

Van den Berg is zelf zo'n vijf jaar geleden - toen iedereen het had over blogs in plaats van vlogs - naar een besloten netwerkbijeenkomst voor bloggers in Vaticaanstad geweest. Het Vaticaan drong er bij de gasten op aan als goede katholieken te bloggen. Van den Berg heeft zijn pasje nog steeds en is er 'apetrots' op. "Tegenwoordig is de beeldmarketing in opkomst, dus het is heel logisch dat de paus nu vloggers uitnodigt."

Evangeliseren
De pontificale raad wil volgens Van den Berg sociale media inzetten om katholieken wereldwijd met elkaar te verbinden en het christelijk geloof te verspreiden. Populaire vloggers kunnen wellicht een handje helpen in het verspreiden van een christelijk ideaal als naastenliefde - de paus wees ze daar waarschijnlijk niet voor niets op.

Strategie of geen strategie, paus Franciscus zit nog niet op Facebook. Van der Berg heeft daar wel een verklaring voor. "Facebook gaat om interactie en daar wil het Vaticaan niet aan - dat is te veel werk en ze zijn ook veel te bang voor kritiek."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden